Když jim nejde školní tělocvik, pomoct může cirkus

29. března 2023

Katreřina Klusáková

archiv

Tělesná výchova přináší jedno velké úskalí. Do školních tělocvičen přicházejí sportovně nadané děti, a pak taky ty, jimž sport moc nejde. Cirkusové disciplíny mají ale tu výhodu, že jsou pestré a ne všechny jsou náročné. Každý má tedy šanci se něco naučit. „Lidé vám mohou zatleskat, ocení vás a na tom se pak dá budovat vaše vnitřní motivace zkusit i jiné věci,“ říká lektorka Kateřina Klusáková z Cirqueonu – Centra pro nový cirkus.

Loni vyšla publikace o cirkusové pedagogice, kterou jste napsala společně s vaším kolegou Adamem Jarchovským. Uvažovala jste, jak propojit ve škole dvě nesourodé skupiny dětí – sportovce a nesportovce –, už když jste před lety studovala na pedagogické fakultě?

Tehdy jsem o tom ještě takhle nepřemýšlela. Vždycky jsem patřila k těm, kterým tělocvik jde. Až když jsem se začala naplno věnovat cirkusu, setkala jsem se s lidmi, kteří byli jako děti frustrovaní z toho, že jim to nešlo, nikdo je nechtěl do týmu, dostávali špatné známky, a proto neměli a někdy dodnes nemají tělocvik rádi. Citlivost na to, že jsme různí s různým zázemím a startovacími podmínkami, u mě přišla hodně až v Cirqueonu, kde jsme dělali mimo jiné i projekty zaměřené na sociální cirkus.

Co je sociální cirkus?

Když používáte cirkusové disciplíny jakožto nástroj pro sociální práci. Zkoušeli jsme to nejen v Česku, ale i všude možně po Evropě, kde je to rozšířené. Když některá spřátelená cirkusová centra měla zajímavý projekt, jeden takový byl třeba s dětmi ve výchovných ústavech, tak jsme tam s nimi trávili čas, bavili jsme se o tom, jakou má práce s danou skupinou specifika a jak s nimi konkrétně pracovat. Učili jsme cirkusové umění například i nevidomé nebo děti v léčebnách.

Jaký má pro ně benefit zkusit se naučit něco z cirkusových dovedností?

Cirkus nabízí hravou a hodně barevnou formou různé motorické aktivity, které nemusí být nikterak náročné. Je to fyzická aktivita, zároveň je to i umění a je tam taky sociální aspekt. Lidi mohou chodit po laně nebo vedle sebe žonglovat, mohou rozvíjet vztahy, ale taky tu mohou najít vlastní sebedůvěru, kterou třeba nemají, protože jim nikdy nic nešlo. Myslí si, že jsou nuly, a najednou zjistí, že jim něco jde, třeba žonglovat. A to může nastartovat jejich motivaci, může to pro ně být pozitivní motor, proč se pustit do dalších věcí. Mohou uvěřit, že by mohli zažít úspěch i jinde ve svém životě.

Co vlastně všechno cirkus nabízí?

Základní disciplíny, které cirkus, respektive nový cirkus, používá, jsou žonglování, pozemní akrobacie, závěsná akrobacie, skupinová akrobacie jako třeba pyramidy. Jsou tam taky různé balanční disciplíny. Nový cirkus zahrnuje i klaunérii, což je sama o sobě náročná disciplína a může se prolínat s dramaterapií.

Jak moc hraje roli, že je to taky performance? Něco, co můžete ukazovat ostatním a zažít potlesk.

Performativní prvek je tam důležitý, ale ne úplně všichni jsou z něho nadšení. Někdo raději trénuje pro sebe a nepotřebuje publikum, a pak jsou naopak tací, kterým pozornost dělá dobře. Výhodou je, že vy tu dovednost často nemusíte umět kdovíjak dobře.

Skutečně?

Podpořte Reportér sdílením článku