Rada mladého miliardáře: ego nechávejte za dveřmi

2. února 2023

Jan Bednář

Archiv JB

První peníze vydělal, když hrál jako DJ na firemní akci. Bylo mu třináct a dostal pět set korun. Během studií pak vyhrál byznysovou soutěž a ve Spojených státech založil firmu, která zajišťuje logistiku pro e-shopy. Letos mu bude teprve dvaatřicet, ale už je miliardářem. „V podnikání je třeba nechávat ego za dveřmi a být si dobře vědom vlastních nedostatků,“ říká Jan Bednář.

Kdyby vám někdo nabídl, abyste převzal Českou poštu, šel byste do toho?

Mohla by to být zajímavá výzva, ale v téhle fázi mého života a byznysu mě to vůbec neláká.

Pošta i další doručovací služby jsou v Česku předmětem frustrace i vtipů. Například: Řekli bychom vám vtip o poště, ale asi by vám nedošel. Co musí firma umět, aby došel nejen vtip, ale i balík?

To je vtipný, to se mi líbí. V logistice je jedna věc jistá – a to, že lidi budou dělat chyby. Důležité je, aby někdo jiný ty chyby odhalil. Kromě lidí potřebujete taky správný software, který si umí poradit s tím, když někdo udělá chybu nebo nepracuje dost rychle. Musíte taky adekvátně nastavit kompenzace zaměstnancům, aby byli oceňovaní za kvalitu i rychlost.

Sice žijete už roky v Americe, ale zkušenost s doručovacími službami v Česku samozřejmě máte. Je to tu opravdu tak zlé, nebo stížnosti na doručovatele patří k českému „folkloru“?

Češi si rádi stěžují. Podnikat v Česku je mnohem náročnější, očekávání lidí jsou tady mnohem vyšší než v USA. V Americe když lidé nedostanou nějakou službu, použijí příště někoho jiného. Není až tak běžné si veřejně stěžovat. V Česku jsou všichni velmi rádi hlasití, když něco nefunguje. Takže obecně je hranice očekávání vyšší. Co se týče samotné kvality služeb, nemám data na porovnání, ale řekl bych, že to není o tolik jiné v Evropě než v Americe. Naopak si myslím, že v Česku jsou i služby, které jsou naopak na vyšší úrovni.

Co třeba?

V Americe se vám nikdy nestane, že by vám kurýr dopředu volal nebo se vás snažil zastihnout v práci. Když nejste doma, nechají vám balík přede dveřmi nebo ho odvezou na pobočku, kde si ho musíte vyzvednout. Nějaká koordinace se zákazníkem vůbec nefunguje. V Evropě je to na vyšší úrovni, můžete si například vybrat konkrétní hodinu, kdy chcete balíček doručit.

Takže je to pro americké firmy jednodušší doručovat?

Přesně, je to mnohem jednodušší.

Jak funguje váš byznys?

Podpořte Reportér sdílením článku