Home office za odměnu. Kdo se osvědčí, měl by ho dostat

Zkoumá fenomén home office a v současné době působí na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Michael Beňo nemá s prací z domova jen akademickou zkušenost, nýbrž i osobní. V Rakousku pracuje pro sportovní firmu a před deseti lety si zde jako první vydobyl, že chce pracovat z domova. „Měla by to být třešnička na dortu. Když svou práci vykonáváte dobře a náplň práce je taková, že z domova pracovat můžete, nevidím důvod, proč to neumožnit,“ je přesvědčen Michael Beňo.

Říkáte o sobě, že jste hybridní telepracovník. Co to znamená?

„Tele“ pochází z řečtiny a je to vzdálenost. Hybridní znamená, že část pracovní doby trávím doma a část v práci. Před covidem to byly čtyři dny doma, jeden den v práci. V dnešní době máte digitalizovaných řadu věcí jako bankovní účty, e-learning ve škole, e-byznys, e-government, souhrnně e-working. Ten zahrnuje veškerou virtuální práci, kterou si můžete přenést z kanceláře domů.

 

Vy sám jste už deset let na home office. Pracujete pro rakouskou sportovní firmu, která vyváží sportovní vybavení do celého světa. Jste zodpovědný za export. Jaká byla cesta k vaší pozici telepracovníka?

Dlouho jsem žil ve Vídni, firma sídlí ve Schwechate (město v blízkosti Vídně). Mám rád přírodu, takže jsem byl vděčný, když se naskytla možnost přestěhovat se do Dolního Rakouska. Můj nový domov byl čtyřicet minut vzdálený od mé práce. V té době jsme s mým nadřízeným jeli na stáž do Česka, někdo mi tehdy volal a šéf pochopil, že řeším nabídku nové práce. Ptal se, zda si hledám novou práci, a já mu řekl, že ano, protože v jejich firmě mi neumožnili pracovat na dálku. Najednou se vše otočilo o sto osmdesát stupňů a šéf na moji žádost kývl.

 

Jaké to tehdy bylo pracovat doma?

Těžké, moderní technologie nebyla na té úrovni co nyní. Dnes máme chytré telefony, z nichž můžeme vyřizovat e-maily. Máme sociální sítě, přes něž můžeme komunikovat s kolegy. Máme telekonference, ale třeba i telerobotiku.

 

Telerobota jste prý před časem ve firmě zkoušeli?

Ano, podařilo se mi ho půjčit od jedné společnosti. Je to robot, který má místo obličeje displej. Vy jste online připojená a s pomocí robota se můžete pohybovat po firmě, jezdit z kanceláře do kanceláře a bavit se s kolegy.

 

Jak to vypadá u vás ve firmě nyní v době pandemie?

Já byl první vlaštovka na home office, později se ke mně připojily dvě další kolegyně. Ostatní byli v kanceláři, protože jim to tak vyhovovalo. Nyní během pandemie jsou na home office všichni ti, jejichž náplň práce umožňuje práci z domu. Kdo chce do práce, musí se otestovat, nosit roušku, dodržovat vzdálenost. V kancelářích se musí hodně větrat a nesmí se nás tam potkávat hodně, musíme se střídat. Výhoda je, že naše firma má veškerou technologii, ať už počítače, telefony, ale i software k dispozici pro ty, kteří jsou doma. To je důležité, pokud chce firma umožnit teleworking.

 

 

Co je ještě důležité, pokud se chce firma vydat touto cestou?

Majitel firmy anebo manažer musí znát dobře své zaměstnance a musí mít s teleprací zkušenosti. Základem je ale firemní kultura. Je jedno, zda vaši zaměstnanci pracují z kanceláře nebo z domova, v obou případech musí být správně nastavená spolupráce, komunikace a morálka. Morálka je podle mne základní motor produktivity a angažovanosti každého jednotlivého zaměstnance. Pokud ve firmě klesá morálka, klesá i produktivita zaměstnanců a zvyšuje se fluktuace, takže se vám zvyšují náklady a je jedno, jestli vaši zaměstnanci sedí v kanceláři, anebo doma. A důležitá je ještě jedna věc.

 

Jaká?

Musíte porozumět hodnotám vašich zaměstnanců a dát je do souladu s vašimi obchodními hodnotami. Někdo chce chodit do kanceláře, někomu vyhovuje část pracovní doby trávit doma a část v kanceláři a někdo chce být celou dobu doma. Home office by měl být za odměnu, jako třešnička na dortu. Když svou práci vykonáváte dobře a náplň práce je taková, že z domova pracovat můžete, nevidím důvod, proč to neumožnit.

 

 

Jak byste argumentoval zaměstnavateli, když byste měl mluvit o výhodách home office?

Ukážu vám to na svém případu. Každý den ušetřím hodinu dvacet minut dojížděním do práce a zpět a tento čas mohu využít prací. Sama určitě víte, jaké to někdy je, cestovat do práce. Dojíždění znamená často stres. Když se zbavíte stresu, jste na tom lépe mimo jiné po zdravotní stránce, což je výhodné nejen pro vás, ale i pro vašeho zaměstnavatele. Jsme globalizovaná společnost propojená technologiemi na mnoha úrovních, tak proč jich nevyužít a nevyjít vstříc těm, kteří práci z domu ocení? Faktem také je, že celosvětově nám chybí talenty, které potřebujeme v našich ekonomikách. Telepráce je výhodný instrument, jak do firmy získat šikovného člověka z jiné části světa.

 

Je něco, co musí člověk pracující z domova nutně umět?

Velmi důležitá je komunikace a spolupráce. Musíte se svými kolegy mluvit, nesmíte se stydět, musíte být aktivní, ptát se. Musíte nějak suplovat to, že se s lidmi nepotkáváte v práci třeba v kuchyňce, kde během toho, než si uvaříte kávu, mluvíte o práci a na něco společně přijdete.

 

A jak udržujete dobré vztahy a komunikaci vy se svými kolegy?

Nyní, když jsme doma skoro všichni, děláme si virtuální večírky. A taky, s tím už jsme ale začali asi před pěti lety, pořádáme firemní olympijské hry. Domluvíme si, jaký sport budeme dělat, a pak se připojíme a všichni sportujeme. Což má ten benefit, že když pracujete z domova, snadno zlenivíte a můžete mít problémy s nadváhou.

 

Má teleworking ještě nějaké další výhody, které jsme zatím nezmínili?

Můžeme zmínit životní prostředí. Když pracujete doma, nejedete do práce autem. Firma také nemusí mít tak velké kanceláře, což je ale v některých státech stále hodně důležité: ukázat, že toto je vaše velká firma, ve velkých kancelářích, čím větší, tím lepší.

 

Moje představa, proč panuje k home office obecně stále velký odpor, je to, že někdo, kdo vás platí, má pocit, že vás zároveň i vlastní. A vlastní vás na osm hodin denně pět dní v týdnu. A když vás vlastní, chce vás mít pod kontrolou.

To je pravda. Střední management má ten největší odpor k home office, protože jim chybí kontrola, respektive pocit, že vás mají pod kontrolou.

 

Ona je to do jisté míry iluze. To, že sedím v kanceláři, ještě neznamená, že pracuji.

Přesně tak. Třeba já bych byl už jinde, kdybych nedostal možnost v mé firmě pracovat z domova. Dostal jsem ji a snažím se pracovat na plno, jsem šťastný, klidný, můžu si vyjít na zahradu, projít se se psy. Tomu se říká work life balance. Například severské státy mají vysoké počty telepracovníků, e-working je tam součástí pracovního systému v mnoha firmách už po dlouhou dobu. Finsko s tím začalo v roce 1996 a stále jde kupředu a zákony novelizuje. V Rakousku nyní během covidu nabídl stát možnost odpočet daně za ergonomické vybavení, 300 eur pro zaměstnance a 300 eur pro zaměstnavatele. V Holandsku máte dokonce zákon, který říká, že máte možnost práva pracovat z domu, pokud jste zaměstnaná déle než dvacet šest týdnů.

 

Ještě se vrátím k osmihodinové pracovní době. Podle vás už je překonaná, proč?

Je to zastaralý model, který nefunguje. Jiných a lepších možností je celá řada. Já preferuji práci od pondělí do čtvrtka anebo je možný třeba „flexitime“, tedy že si práci rozložíte během dne tak, jak to vyhovuje vám. V kanceláři si sice můžeme odsedět osm hodin, ale nikdo vás nedonutí celou tu dobu pracovat. Nikdo nezjistí, jak jste produktivní, a už vůbec ne, zda jste efektivní. Pak samozřejmě existují různé monitorovací programy, ale ty nemám rád, protože jdou oklamat.

 

To vím. Kamarád, který je nyní za pandemie na home office, musí každý den být online. Ráno si zapne počítač, připojí se, otevře si poznámkový blok a na tlačítko enter položí něco těžkého tak, aby byl počítač stále „aktivní“. A jde spát.

Přesně tak, lze to zneužít a systém kontroly by měl vypadat jinak. Váš nadřízený může vaši aktivitu zjišťovat jinak. Komunikujete dostatečně s kolegy? Odpovídáte jim na e-maily? Máte zákazníky? Jsou spokojení? Nestěžují si? Odevzdáváte práci včas?

 

Ono ale není lehké si home officie vydobýt i proto, že člověk má mnohdy obavy, jak na to zareagují jeho kolegové, když najednou začne fungovat jinak než zbytek kanceláře.

S tím jsem měl kdysi také problém. Moji kolegové se zprvu obávali, že když budu doma, bude to znamenat, že na ně spadne víc práce. Nakonec ale zjistili, že tomu tak není.

 

TŘETINA PRACOVNÍCH POZIC JDE DĚLAT Z DOMOVA

Vy se už několik let fenoménem home office v rámci svého akademického působení zaobíráte. Jak si stojí Evropa z tohoto pohledu?

Poslední výsledky z Eurofoundu (Nadace Eurofound je agenturou Evropské unie, která poskytuje informace o sociálních, zaměstnaneckých a pracovních politikách jednotlivých členských států), které jsem viděl, ukázaly například to, že během covidu stoupla práce z domu rekordně ve Španělsku, Portugalsku či Itálii. Ve Španělsku pracuje nyní z domu 52 procent lidí, přitom před pandemií to bylo 4,8 procenta. V Česku je to 45 procent, což je desetinásobek před covidem, tehdy to bylo 4,6 procenta. Pokusil jsem se taky spočítat, kolik profesí lze dělat v ČR jako telepracovník, a došel jsem k číslu 29 procent.

 

Před nedávnem jste publikoval dvě studie o home office, jaký je jejich závěr?

Zjistili jsme, že vzdálení zaměstnanci toho zvládají víc. Podávají lepší výkon, jsou rychlejší, mají svou práci rádi, jsou šťastní, což vede k jejich vyšší angažovanosti i produktivitě.

 

Zabýváte se také e-mobbingem, online šikanou na pracovišti. Evropský parlament nyní projednává vznik úplně nové směrnice, která by zaměstnancům garantovala „právo odpojit se“ a nereagovat, když už je po pracovní době nebo mám dovolenou.

Ano, to je skutečně nutné nějak ošetřit. Je to podobné jako u kyberšikany. Virtuální komunikace poskytuje určitou míru anonymity, a co byste nedokázala kolegovi říct do očí v kanceláři, mu možná lehce napíšete v e-mailu, pošlete smskou anebo řeknete do telefonu. Pandemie, která mnoho lidí nově přivedla k práci z jejich domovů, je zároveň stresující dobou z mnoha ohledů, a proto se i v práci vztahy zhoršují, jak se ukazuje. Množí se nevhodné komentáře, které znevažují jednotlivce. Dobré je si také uvědomit, že díky práci z domova se najednou mnoho z nás ocitá v cizích obývácích a lidé se třeba pak chovají méně formálně. To může někdo zneužít či může někdo zahlédnout v našem bytě něco, k čemu má pak nevhodné poznámky.

 

Jak jste se vůbec dostal k tématu home office?

Měl jsem to dlouho v hlavě, a když jsem se dostal na doktorandské studium, rozhodl jsem se tomu věnovat. Byl to ale boj.

 

Jak to?

Musel jsem řešit teleworking s lidmi, kteří mají stále zažitou představu, že přijdou do práce, tedy na univerzitu, udělají si kávu a vše řeší pouze osobně. Mnozí stále nejsou na teleworking připraveni v rovině akademické, tedy diskutovat o tom, zkoumat to, ale nejsou připraveni ani v osobní rovině. Přitom já jsem přesvědčen, že hybridní model je budoucnost nejen v práci, ale třeba i ve škole, kam se taky, alespoň se domnívám, jednou nebude chodit výhradně prezenčně.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama