Bez podpory vlády přechod na elektrická auta neurychlíme

Zariskovali jsme a díky tomu máme pro zákazníky dost aut, komentuje letošní nárůst prodejů Aleš Novák, šéf českého zastoupení Seatu. Se svou druhou značkou Cupra chce oslovit klienty, kteří touží po originálních vozech. Do konce roku jim nabídne i „pořádný elektrický sporťák“.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Covidová situace loni postihla automobilový průmysl poměrně citelně. Může už váš obor pomalu začít vyhlížet světlo na konci tunelu?

Pevně věřím, že ano, byť ta cesta bude ještě dlouhá. Myslím ale, že většina značek už v globálním měřítku udělala velký krok k tomu, aby se situace postupně začala vracet k normálu.

 

Co je podle vás nejvíc potřeba k tomu, aby se branže zase pořádně rozjela?

Prvním a zásadním krokem bude samozřejmě ukočírování covidové pandemie. Následně pak příprava subdodavatelských řetězců k tomu, aby byly schopny zásobovat ve větším tempu jednotlivé výrobce.

 

Seat se během prvního čtvrtletí dostal na osmé místo v pořadí nejprodávanějších značek v Česku. Už jste někdy dříve byli v první desítce?

Historicky ano, v letech 2014 a 2015 jsme dokonce v celoročním pořadí prodejů skončili na desátém místě. Nicméně letošní pozice je nejlepší ve srovnání se všemi roky, které mohu porovnat.

 

Oproti loňskému prvnímu čtvrtletí, kdy do pandemických opatření spadal jen březen, jste meziročně zaznamenali nárůst 36 procent. Bylo loňské první čtvrtletí tak slabé, nebo to letošní tak dobré?

V podstatě obojí. Loni jsme na začátku roku dopláceli na to, že jsme neměli k dispozici dostatek vozů. A když se situace zlepšila a my bychom měli co nabízet, přišel koronavirus. V tu chvíli se situace výrazně zbrzdila, a to nejen u nás, ale na celém trhu.

 

Jak to vlastně funguje s dodávkami vozů? Oznámíte výrobci, kolik byste chtěli odebrat aut, a z továrny vám třeba řeknou, že tolik jich pro vás mít nebudou?

Plánování výroby většinou probíhá s předstihem, zpravidla půl až tři čtvrtě roku dopředu. Ale i přes tento odstup se mnohdy stává, že se nepodaří naplnit výrobu tak, jak bychom si my přáli. Vstupují do toho nečekané faktory, jako je třeba právě koronavirus, ale také stávky, výpadky u dodavatelů a podobně.

 

Rozhovor si můžete poslechnout i ve formě podcastu:

 

 

Pokud se nemýlím, letos v březnu jste měli rekordní měsíc vůbec. Které modely nejvíce táhnou vaše prodeje nahoru?

Nejvíce se prodávají Arona, Leon a Ateca. To je trio nejžádanějších modelů, které tvoří základ prodejů.

 

Mění se to nějak, nebo jsou prodejní hity stále obdobné?

Před lety byla nejúspěšnější Ibiza, která je pro Seat stále důležitá. Ale zájem zákazníků se u malých vozů přesouvá od hatchbacků k menším SUV. Jsou vhodná do města, je to určitá móda, ale dovedou také lépe oslovit i starší zákazníky, protože jsou vyšší a lépe se do nich nasedá.

 

Dá se počítat s tím, že se nárůsty prodejů Seatu, byť třeba ne o tak velké procento, udrží i po zbytek roku?

Závisí to právě na už zmíněné výrobě. Máme už teď v systému poměrně významné množství objednávek od zákazníků. Takže věřím, že pokud se nám podaří vozy včas vyrobit a v relativně dohledné době dovézt, mohlo by nás čekat velmi příznivé období.

 

 

Po šoku lepší příprava

V čem se liší letošní situace od té před rokem? Zvykli si už dealeři automobilek na omezení provozu a přizpůsobili tomu i strategii a podobu prodeje?

Loni to byl náhlý šok, museli jsme nacházet nové cesty. Během prvního lockdownu jsme se adaptovali, po rozvolnění jsme naskočili do normálního provozu. Když přišel druhý lockdown, už na to byli všichni mnohem lépe připraveni. Pro dealery to znamenalo, že museli najít nové cesty, jak komunikovat se zákazníky, zaujmout je a prodat jim vozy.

 

Jak to dnes funguje z pohledu zákazníka? Má někde šanci si auto vyzkoušet? Nový vůz stojí většinou nejméně čtyři sta tisíc, to je dost velký výdaj na to, aby si ho lidé mohli dovolit pořídit jen tak „z ruky“…

V tuhle chvíli je to velice složité. My jako importér dodržujeme nařízení vlády, to samé doporučujeme i dealerům. A je právě na jednotlivých dealerech, aby hledali způsoby, jak legální cestou oslovit a zaujmout zákazníka.

 

Loni na jaře zavřely i výrobní závody. Letos zatím jedou na plný výkon?

Naštěstí jedou, byť ten výkon možná není zcela plný. Loňské zavření zrovna Seat dost potrefilo, protože Pyrenejský poloostrov, kde se seaty vyrábějí, byl jedním z nejpostiženějších míst vůbec. Protože došlo k dlouhé odstávce, museli jsme se mnoho měsíců opírat jen o prodeje vozů, které byly na skladech. V porovnání s tím je letošek mnohem lepší.

 

Jak to funguje z pozice importéra? Musí například více zariskovat a objednat větší množství vozů na sklad?

Risk se samozřejmě nemusí vyplatit, ale my jsme se pro něj na konci loňského roku vědomě rozhodli. I díky tomu máme dostatek vozů a jsme schopni je dodat zákazníkům.

 

Až čtyři sta koní

Na začátku jsme říkali, že máte na starost značky Seat a Cupra. Jedna je zavedená, druhá stále ještě velmi mladá. Jak se liší práce na zavádění nové značky od péče o tu dlouhodobě známou?

Cupra nebyla pro zákazníky Seatu něčím zcela neznámým. Sportovně laděné modely s tímto označením tu byly řadu let a zrovna v Česku byly významně prodávané. Přesto byl od Seatu významný krok, když se rozhodl z Cupry vybudovat samostatnou značku. Myslím, že na trh vlétla poměrně energicky, přesto to pro nás bude běh na dlouhou trať. Čeká nás vysvětlování, na jaké klienty Cupra míří, jak se odlišuje od Seatu a podobně.

 

V čem jsou největší rozdíly v pozici a zaměření Seatu a Cupry? Na jaké zákaznické skupiny míří?

Seat měl vždy velmi mladou klientelu, v průměru až o deset let mladší, než tomu bylo u jiných značek. Proto je brán i jako vstupní brána zákazníků do celého portfolia koncernu Volkswagen. Cupra samozřejmě tyhle zkušenosti využívá a opírá se přitom i o spojení s motosportem, který je pro ni důležitý. Jejím cílem je, aby mířila na novou klientelu v prostoru mezi značkami masovými a těmi prémiovými, které charakterizuje například takzvaná velká německá trojka (Audi, BMW, Mercedes-Benz – pozn. red.). Cupra se chce odlišovat i neotřelým designem, což dobře ukazuje už první model Formentor.

 

To auto působí na pohled dravě. Ve spojení se silným motorem by člověk řekl, že je to pro velmi mladé zákazníky, cenou to ovšem nebude první auto pro dvacetiletého mladíka… Jaký by tedy měl být profil klienta Cupry?

Míříme na klienty, kteří chtějí něco nevšedního, originálního a zajímavého. Cenově určitě bude spíš výše, i když máme různé formy financování a leasingů, které by mohly usnadnit dostupnost i pro mladší zákazníky. Označení Cupra bylo dříve u Seatu synonymem pro ty nejvýkonnější motory, ale jako samostatná značka bude Cupra nabízet mnohem větší paletu motorizací.

 

Takže u ní najdeme i méně výkonné, a tedy docela významně levnější verze…

Ukázat se to dá na modelu Formentor. Začíná s motorem 1,5 TSI, což je jistě dobrý motor, ale rozhodně to asi není trhač asfaltu…

 

A na té druhé straně končí kde?

Nyní je to dvoulitrový benzinový motor s výkonem 310 koní. Mezi nimi je celá řada dalších verzí, včetně plug-in hybridu. V dohledné době by se měl ovšem stát nejvýkonnějším pohonem pětiválcový turbomotor s výkonem až čtyři sta koní.

 

Jaký by měl být třeba pro letošek poměr v prodejích mezi oběma značkami? Předpokládám, že u Seatu počítáte v tisících a u Cupry ve stovkách…

Ano, poměr by měl být zhruba devadesát ku deseti.

 

Předběhly nás počítače

Na počátku letošního roku se řada automobilek potýkala s problémy kvůli dodávkám čipů. Kde všude se v moderních autech používají počítačové čipy?

Jejich využívání začalo už s příchodem elektronického vstřikování paliva. S modernizací aut, snižováním emisí či příchodem dalších a dalších bezpečnostních prvků přibývalo řídicích jednotek a čipů. Dnes se bez nich neobejdou žádná auta a čím lépe jsou vybavena, tím více jich potřebují.

 

V čem spočíval problém s dodávkami? Proč dostávali u výrobců čipů přednost třeba producenti elektroniky?

S příchodem koronavirové pandemie výrobci aut omezili objednávky různých komponent, které čipy obsahují. A na druhé straně se – i díky práci či studiu na dálku – výrazně rozjela výroba počítačů, tabletů či telefonů, kde je o čipy velký zájem. Samotní producenti čipů, z nichž je většina v Asii, se také potýkali s covidovými omezeními. Když se pak výroba automobilů znovu rozjela, nebylo najednou čipy kde brát.

 

Už je ten problém vyřešený?

Obávám se, že ani zdaleka ne. Automobilovou branži bude doprovázet minimálně po celý letošní rok.

 

Promítá se to i do prodloužení čekací doby na nové vozy?

Je to určitě jeden z důvodů skutečně dlouhých dodacích lhůt. Na nové auto se někdy čeká i více než půl roku.

 

Má zákazník, který by nechtěl tak dlouho čekat – a není pro něj přitom například důležité, zda je auto červené, nebo modré –, šanci koupit vůz rychle?

Určitě má. Právě proto, aby dovedli uspokojit poptávku zákazníků, potřebují mít importéři dostatečnou zásobu skladových vozů.

 

Bez vlády to neurychlíme

Automobilová branže směřuje k orientaci na vozidla s alternativními pohony. Souhlasíte s tím, že je to proces, který se nejspíš už neotočí?

Nemám křišťálovou kouli, ale když se člověk podívá na evropský tlak na snižování emisí, nemají automobilové značky asi jinou možnost.

 

Rychlost proměny ale asi nebude taková, jak to bylo v plánech evropských orgánů. Vozidel na elektřinu či vodík přibývá, ale ne takovým tempem. Bude přechodová fáze delší, nebo ji lze nějakými kroky urychlit?

Pokud jde o obměnu vozového parku přirozenou cestou, ta bude rozhodně delší, než jak ji vytyčili politici na evropské úrovni. Ten proces by se dal urychlit ve formě pobídek ze strany států či EU k tomu, aby zákazníci ve větší míře kupovali vozy s alternativním pohonem. Zároveň je zde ale problém s dojezdem a potřebnou infrastrukturou. Česká republika ani ostatní země v tomto směru nejsou zdaleka připraveny tak, jak by bylo potřeba.

 

Česká republika je v tomto směru ovšem ještě o něco pomalejší než jiné země, zejména na severu a západě Evropy. Očekáváte, že se příští vláda bude tímto tématem více zabývat? Měla by být aktivnější?

Určitě. Bez pomoci vlády výrobci a importéři aut na českém trhu rozhodně nezvládnou razantně přejít k nové formě mobility.

 

Již brzy by se měl na trhu objevit i kompletně elektrický vůz Cupra Born. Už se ví, kdy by měl mít premiéru?

Ještě nemohu říct přesné datum, ale počítáme s koncem roku.

 

Těšíte se, až se tímhle autem svezete?

Bude to nepochybně velmi zajímavé auto, které představuje úplně jiné pojetí sportovního vozu. Já sám jsem spíše klasický petrol head, mám rád burácející motory, zatímco elektrická auta zrovna moc neburácejí. Těším se ale, až si budu moci porovnat vozy Cupra se silnými spalovacími motory s touhle novinkou.

 

Máte už představu o ceně?

Mám, cenu pro český trh už řešíme, ale zatím ji nechceme veřejně komentovat. Nastavíme ji tak, aby odpovídala výkonu auta a byla v rámci obdobné konkurence schopna oslovit zákazníky.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama