Bez podpory vlády přechod na elektrická auta neurychlíme

30. dubna 2021

Post Image

Bez podpory vlády přechod na elektrická auta neurychlíme

Play icon
38 minut
Aleš Novák je v čele českého zastoupení značky Seat je již více než devět let.

Jan Hromádko

Zariskovali jsme a díky tomu máme pro zákazníky dost aut, komentuje letošní nárůst prodejů Aleš Novák, šéf českého zastoupení Seatu. Se svou druhou značkou Cupra chce oslovit klienty, kteří touží po originálních vozech. Do konce roku jim nabídne i „pořádný elektrický sporťák“.

Covidová situace loni postihla automobilový průmysl poměrně citelně. Může už váš obor pomalu začít vyhlížet světlo na konci tunelu?

Pevně věřím, že ano, byť ta cesta bude ještě dlouhá. Myslím ale, že většina značek už v globálním měřítku udělala velký krok k tomu, aby se situace postupně začala vracet k normálu.

Co je podle vás nejvíc potřeba k tomu, aby se branže zase pořádně rozjela?

Prvním a zásadním krokem bude samozřejmě ukočírování covidové pandemie. Následně pak příprava subdodavatelských řetězců k tomu, aby byly schopny zásobovat ve větším tempu jednotlivé výrobce.

Seat se během prvního čtvrtletí dostal na osmé místo v pořadí nejprodávanějších značek v Česku. Už jste někdy dříve byli v první desítce?

Historicky ano, v letech 2014 a 2015 jsme dokonce v celoročním pořadí prodejů skončili na desátém místě. Nicméně letošní pozice je nejlepší ve srovnání se všemi roky, které mohu porovnat.

Oproti loňskému prvnímu čtvrtletí, kdy do pandemických opatření spadal jen březen, jste meziročně zaznamenali nárůst 36 procent. Bylo loňské první čtvrtletí tak slabé, nebo to letošní tak dobré?

V podstatě obojí. Loni jsme na začátku roku dopláceli na to, že jsme neměli k dispozici dostatek vozů. A když se situace zlepšila a my bychom měli co nabízet, přišel koronavirus. V tu chvíli se situace výrazně zbrzdila, a to nejen u nás, ale na celém trhu.

Jak to vlastně funguje s dodávkami vozů? Oznámíte výrobci, kolik byste chtěli odebrat aut, a z továrny vám třeba řeknou, že tolik jich pro vás mít nebudou?

Plánování výroby většinou probíhá s předstihem, zpravidla půl až tři čtvrtě roku dopředu. Ale i přes tento odstup se mnohdy stává, že se nepodaří naplnit výrobu tak, jak bychom si my přáli. Vstupují do toho nečekané faktory, jako je třeba právě koronavirus, ale také stávky, výpadky u dodavatelů a podobně.

Pokud se nemýlím, letos v březnu jste měli rekordní měsíc vůbec. Které modely nejvíce táhnou vaše prodeje nahoru?

Podpořte Reportér sdílením článku