Na intelektuálním vrcholu jsme v páté třídě
14. dubna 2022
Každý den zastavují před Gymnáziem Na Zatlance desítky aut – rodiče svážejí své děti na přípravné kurzy k přijímacím zkouškám. Ze Zkoušek nanečisto, které Petr Husar založil před třiceti lety, vznikl řetězec se sedmi pobočkami a pěti sty pracovníky. Husar mluví v rozhovoru o tom, proč se jejich byznys tak rozrostl, jak učit matematiku, i o tom, že děti jsou v páté třídě na svém intelektuálním vrcholu.
Vždycky říkám, že děti se v podstatě vůbec nemění. Už třicet let vidím pořád ty samé děti.
U páťáků nevidím sebemenší rozdíl. U deváťáků víceméně taky ne. Lockdown nejvíc zasáhl maturanty a opravu to souvisí s tím, že nemají tu látku zažitou. Letos v lednu jsem zahájil hodinu tím, že jsem jim pustil Suchého a Šlitra, písničku Chybí mi ta jistota. Říkal jsem jim: To je o vás, vy vůbec nemáte v té matematice jistotu.
Středoškolská matematika, to jsou hlavně rovnice. Ukážu studentům na tabuli, jak řešit určitou rovnici, a oni to všichni v tu chvíli chápou, za dva týdny jim dám test a půlka z nich ho nezvládne. Ta středoškolská matematika se prostě musí důkladně procvičovat. Páťáci, když pochopí nějakou zamotanou slovní úlohu, tak vlastně podobnou už nemusí počítat.
Obecně si myslím, že největší intelektuální výkon podáváme plus minus v páté třídě. Děti jsou v tom věku strašné houby, nasávají všechno možné. Kdysi přišli na mou hodinu určenou pro páťáky něco natáčet lidé z televize. Stoupli si dozadu a já s dětmi počítal z hlavy takové to: myslím si číslo, vynásobím ho deseti, odečtu deset, vydělím devíti, znovu vydělím a dostanu, já nevím, číslo 9. Jaké číslo jsem si myslel? Celá třída zvedla ruku. Ti novináři za mnou na konci hodiny přišli a ptali se mě, jestli jsem to s těmi dětmi nacvičil. Počítání z hlavy je výborná věc, rozvíjí i takovou tu nejvyšší matematiku.
V páté třídě si děti rozvíjí čistou logiku, v tom tkví ten jejich intelektuální vrchol. Proto také zakazuji rodičům učit takhle staré děti rovnice. Spousta tatínků, kteří jsou inženýři a zakládají si na tom, že sami tu matematiku uměli, tak když vidí slovní úlohy, řeknou si: Já umím tyto slovní úlohy řešit rovnicí, tak to to dítě naučím. A teď je jim divné, že ty rovnice dětem nejdou, a tlačí je k tomu. Mají dojem, že pomohli jejich matematickému rozvoji.
Podpořte Reportér sdílením článku
Pracovala jako investigativní reportérka MF DNES.