Na intelektuálním vrcholu jsme v páté třídě

14. dubna 2022

Marek Knittl

Každý den zastavují před Gymnáziem Na Zatlance desítky aut – rodiče svážejí své děti na přípravné kurzy k přijímacím zkouškám. Ze Zkoušek nanečisto, které Petr Husar založil před třiceti lety, vznikl řetězec se sedmi pobočkami a pěti sty pracovníky. Husar mluví v rozhovoru o tom, proč se jejich byznys tak rozrostl, jak učit matematiku, i o tom, že děti jsou v páté třídě na svém intelektuálním vrcholu.

Připravujete děti na gymnázia už od roku 1990. Změnily se za tu dobu?

Vždycky říkám, že děti se v podstatě vůbec nemění. Už třicet let vidím pořád ty samé děti.

Ani lockdown a online výuka je nevyvedly z míry? Spousta učitelů si stěžuje, že jsou děti nesoustředěné, nemají procvičenou látku a tak dál.

U páťáků nevidím sebemenší rozdíl. U deváťáků víceméně taky ne. Lockdown nejvíc zasáhl maturanty a opravu to souvisí s tím, že nemají tu látku zažitou. Letos v lednu jsem zahájil hodinu tím, že jsem jim pustil Suchého a Šlitra, písničku Chybí mi ta jistota. Říkal jsem jim: To je o vás, vy vůbec nemáte v té matematice jistotu.

V čem jim chybí jistota?

Středoškolská matematika, to jsou hlavně rovnice. Ukážu studentům na tabuli, jak řešit určitou rovnici, a oni to všichni v tu chvíli chápou, za dva týdny jim dám test a půlka z nich ho nezvládne. Ta středoškolská matematika se prostě musí důkladně procvičovat. Páťáci, když pochopí nějakou zamotanou slovní úlohu, tak vlastně podobnou už nemusí počítat.

Jednou jste říkal, že si děti z pátých tříd hravě poradí s úlohou, se kterou budou mít starší děti problém.

Obecně si myslím, že největší intelektuální výkon podáváme plus minus v páté třídě. Děti jsou v tom věku strašné houby, nasávají všechno možné. Kdysi přišli na mou hodinu určenou pro páťáky něco natáčet lidé z televize. Stoupli si dozadu a já s dětmi počítal z hlavy takové to: myslím si číslo, vynásobím ho deseti, odečtu deset, vydělím devíti, znovu vydělím a dostanu, já nevím, číslo 9. Jaké číslo jsem si myslel? Celá třída zvedla ruku. Ti novináři za mnou na konci hodiny přišli a ptali se mě, jestli jsem to s těmi dětmi nacvičil. Počítání z hlavy je výborná věc, rozvíjí i takovou tu nejvyšší matematiku.

Když jsou děti v páté třídě na vrcholu, co se s nimi stane pak? Zkazíme je?

V páté třídě si děti rozvíjí čistou logiku, v tom tkví ten jejich intelektuální vrchol. Proto také zakazuji rodičům učit takhle staré děti rovnice. Spousta tatínků, kteří jsou inženýři a zakládají si na tom, že sami tu matematiku uměli, tak když vidí slovní úlohy, řeknou si: Já umím tyto slovní úlohy řešit rovnicí, tak to to dítě naučím. A teď je jim divné, že ty rovnice dětem nejdou, a tlačí je k tomu. Mají dojem, že pomohli jejich matematickému rozvoji.

A nepomohli?

Podpořte Reportér sdílením článku