Musíme to rozhýbat, říká šéf maratonu o závodech i o celé české společnosti

Přišel na rok a čtvrt o veškeré hromadné závody. Nesložil ruce do klína a začal vymýšlet novinky. Tu největší předvede v neděli 30. května – týmový maratonský závod. Promotér Carlo Capalbo chce do dálkových běhů přinést atraktivní prvky a nové hodnoty. Rozhýbat podle něj ovšem nepotřebují jen maratony, ale také široká veřejnost.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Všechny masové běhy od loňského jara jste museli zrušit. Jak velké množství běžců by se těch závodů dohromady zúčastnilo?

V roce 2019 se na území Česka zúčastnilo našich závodů přes 101 tisíc běžkyň a běžců. Loni samozřejmě žádný, letos to bude první stovka nebo o něco více při pražském maratonu, který ale bude jen pro elitní závodníky.

 

Dá se zhruba odhadnout, o jaké příjmy už jste během pandemie přišli na startovném?

V roce 2019 jsme měli celkový obrat naší skupiny zhruba 220 milionů korun, čtyřicet procent z toho tvořilo startovné. V roce 2020 jsme do března ještě za startovné nějaké peníze utržili a toto startovné využijí běžci letos, až se, doufejme, budou závody konat. Ale těm zase, pochopitelně, neprodáme už žádné startovné letos.

 

Z čeho jste pokryli tak výrazný výpadek příjmu?

Zhruba třetinu představovaly různé vládní programy pomoci, třetinu úspory na všem možném a třetinu jsme pokryli z rezerv, které jsme měli z minulých let.

 

Jak je to se sponzory a partnery, když se nemohou konat závody? Zůstali s vámi?

Se sponzory a partnery máme velmi blízké vztahy. Jsou to často firmy, které s námi pracují už pětadvacet let. Své příspěvky při nekonání závodů pochopitelně omezili, ale zůstali s námi.

 

Takže se dá říct, že bylo štěstí, jak dlouhodobá máte partnerství?

Za pětadvacet let se vytvořilo něco jako rodina. Sponzoři jsou s námi tak dlouho proto, že se snažíme pořád inovovat a nacházet pro ně nové a zajímavé příležitosti. A také máme velký zásah, sto tisíc lidí ročně s námi běhá, ale čtyři sta tisíc jich projde našimi akcemi – přijdou fandit, navštíví naše akce „running expo“ před jednotlivými závody, přijdou na rodinné běhy a podobně. To už je velmi slušný zásah.

 

Co jste během pandemie sponzorům nabídli?

Pokus o světový rekord, virtuální maraton, běh na letišti, chystáme závody družstev. Sponzoři potřebují, aby byli spojeni s určitými hodnotami a samozřejmě také aby byli vidět. Na nás je, abychom tyto jejich potřeby dokázali pokrýt. Pak u nás zůstanou.

 

 

Rekord na Letné

Zmínil jste speciální závod, který jste vloni v září zorganizovali jen pro elitní běžce a běžkyně na letenské pláni s pokusem o světový rekord. Jak dlouho to trvalo od prvního nápadu po realizaci?

Loňský rok byl kompletně bláznivý a podobně bláznivé to bylo i s organizací tohoto závodu. Trvalo to celé jen pět týdnů. Napsal jsem mail manažerovi Adidasu, že by tu snad byla možnost takový závod uspořádat. Trefilo se to do správné doby, protože právě v té době ve firmě uvažovali, jak po šestiměsíční odstávce zase nastartovat, a ještě k tomu uvést na trh nový druh běžeckých bot. Rozhodli se, že tohle by mohla být ta správná příležitost a že budou hlavním partnerem akce.

 

Jak se dá taková akce zorganizovat za pět neděl?

Díky kompetenci našeho týmu a také díky osvíceným lidem ve vedení města, kteří podporují progresivní akce. A samozřejmě díky už zmíněné podpoře hlavního partnera. Nakonec se skutečně podařilo, že padl světový rekord na půlmaratonské trati v čistě ženském závodu.

 

 

Navíc jste mohli využít období, kdy televize neměly příliš mnoho sportovních přenosů k vysílání.

Ano, kvůli pandemii to bylo unikátní období. Média měla prázdnější vysílací program, takže byla možnost získat větší pozornost. Zároveň byli všichni špičkoví běžci volní, protože se nekonaly jiné závody. Navíc nebyla možnost mít u trati diváky, což umožnilo startovat v šest hodin ráno, kdy jsou v tomto ročním období pro rekordní čas nejlepší podmínky, protože není moc teplo. Tak jsme tuto unikátní situaci využili k uspořádání rekordního běhu na okruhu na letenské pláni.

 

Co je k pokusu o překonání světového rekordu potřeba? Musí například přijet traťoví komisaři, aby oficiálně přeměřili okruh?

Okruh se měří dvakrát, před závodem i po něm. Zároveň musí světový rekord schválit speciální komisař mezinárodní atletické federace, který dostává televizní záznam a podle něj přeměří a potvrdí čas. Je potřeba také „vystavět“ samotný závod, zkombinovat správné běžce či běžkyně, naplánovat taktiku a podobně.

 

Češka před Keňanem

Úplnou novinkou je při maratonu soutěž družstev. Co si od toho slibujete?

Maraton je velmi krásná sportovní disciplína, má spoustu pozitivních stránek, ale není to úplně televizní sport. A my bychom jej rádi udělali pro diváky atraktivnější.

 

 

Ano, většinu času mi sledování maratonů nepřipadá zrovna zábavné. Jak se to změní v týmové podobě?

Doufám, že hodně. Díky času na přemýšlení, který jsme v době pandemie měli, jsme snad přišli na způsob, jak propojit čelo závodu se zbytkem pelotonu a dosáhnout většího napětí a přitažlivosti pro diváky. Budou proti sobě soutěžit osmičlenné týmy, vždy čtyři ženy a čtyři muži. Budou závodit za jednotlivé sponzory, mají své „nehrající kapitány“ z řad sportovních legend. A pro výsledek týmu může být větším přínosem například výkon české běžkyně Evy Vrabcové-Nývltové než nejrychlejšího muže celého závodu. Takže pořád uvidíte, jak se mění pořadí jednotlivých týmů.

 

Jak se bude určovat pořadí týmů?

Běžci a běžkyně budou získávat body podle dosažených časů. Máme zároveň program, který neustále dělá projekci výsledných časů a dosažených bodů na základě aktuální situace na trati. Diváci tak online uvidí, jak se přelévá pořadí týmů i na jaký čas konkrétní účastník závodu momentálně běží.

 

Jak často se bude pořadí týmů v průběhu závodu aktualizovat?

V reálném čase. Pořadí týmů se tak může měnit každou vteřinu.

 

Kdo jsou partneři jednotlivých týmů a kdo jejich kapitáni?

Máme tým Mattoni, jehož ambasadorkou je tenistka Petra Kvitová, tým Volkswagen v čele s atletkou Zuzanou Hejnovou, kapitánkou týmu ČEZ je bývalá lyžařka Kateřina Neumannová a tým Birell povede paralympijský cyklista Jiří Ježek. Každý z týmů zároveň běží pro jinou nadaci.

 

Jak se týmy sestavovaly?

Kapitáni si vybírali běžce do svých týmů ve speciálním draftu. Závodníci byli rozděleni do výkonnostních košů a z těch se vybíralo. Jeden koš pak tvořili elitní české maratonkyně a maratonci – Eva Vrabcová, Moira Stewart, Jiří Homoláč a Vít Pavlišta.

 

Proč mohou i čeští závodníci či závodnice přispět k celkovému výsledku více než třeba keňský či etiopský vítěz?

Tím, že porazí soupeře ze své výkonnostní kategorie větším bodovým rozdílem. Ale mohou dokonce získat i větší absolutní počet bodů než vítěz. V bodování je totiž desetiprocentní bonus za překonání osobního rekordu. Takže i český závodník či závodnice, kteří překonají své maximum, mohou přinést týmu více bodů než nejrychlejší běžec v cíli.

 

Takže dává smysl, aby v týmech panovala spolupráce? Aby například lepší závodník popotáhl kolegu či kolegyni k osobnímu rekordu?

Jednoznačně a my na to myslíme. Proto jsou také poslední dny přípravy vyhrazeny společným tréninkům. Aby se členové družstev poznali, mohli vyladit taktiku a podobně.

 

Atletický svět se dívá

Poprvé týmovou soutěž vyzkoušíte při pražském maratonu 30. května. Jaké jsou v tomto případě finanční odměny pro týmy a pro jednotlivce?

V individuálním závodě se budou rozdělovat klasické prize money za umístění, což je po 24 tisících dolarech pro muže i ženy. V závodě družstev se bude rozdělovat celkem 44 tisíc dolarů. Vítězný tým získá 32 tisíc, které se rovným dílem rozdělí mezi všech osm závodníků nejlepšího družstva. Zbylé tři týmy pak bez ohledu na pořadí získají po 4 tisících dolarech, které se opět budou dělit mezi všechny členy.

 

Pražský závod, kde novinku poprvé testujete, běží jen minimální počet závodníků. Byl by stejný systém použitelný i v případě masových závodů?

Ten koncept je univerzální, dá se přenést do jakéhokoli závodu. Přináší s sebou celou řadu hodnot. V první řadě přístupnost, běžkyně z Prahy s malým dítětem může mít stejnou šanci k dosažení úspěchu jako Keňan, který trénuje na náhorních planinách ve dvou tisících metrech nadmořské výšky. Dále demokratizaci závodů, protože se propojí čelo závodu se zbytkem pole. Rovněž rovnost pohlaví, protože spolu mohou závodit muži i ženy. Etnickou rovnost, kdy například Evropané mohou úspěšně soupeřit s africkými běžci. Férové odměňování, jelikož se výhry dělí rovným dílem mezi všechny členky a členy týmů. A k tomu už zmiňovanou větší atraktivitu.

 

Jak se vlastně na tyto vaše inovace dívají šéfové ostatních maratonů?

Velice se o to zajímají. Proto mezinárodní federace uspořádala na toto téma webinář, kde jsme představovali náš koncept ostatním. Do budoucna bude důležité, jak budou sporty dostupné na všech možných elektronických zařízeních. A tento krok, včetně propracované a srozumitelné televizní grafiky, může atraktivitu maratonu dramaticky zvýšit. Naší ambicí je vyvinout podobnou grafiku, jakou má formule 1.

 

A jaké ohlasy mají tyto vaše „pokusy“ ve světové atletické federaci? Nevím, jak je to u atletů, ale obecně platí, že funkcionáři bývají spíše konzervativní…

U nás už jsou na různé revoluční nápady zvyklí. Navíc v atletice nejsou tak konzervativní funkcionáři jako v některých jiných sportech. Vědí, že se musí náš sport vyvíjet, aby zajímal širokou veřejnost.

 

Když si na draftu kapitáni vybírali závodníky do týmů, několikrát tam padla zmínka o Tour de France. Myslíte, že by se do budoucna mohly dálkové běhy změnit podobným směrem? Tedy, že by základními jednotkami byly týmy, které by pracovaly na své lídry, měly své sponzory a podobně…

Rozhodně bych to nevylučoval. Musíme být otevření ke všem možnostem.

 

Jak významnou změnu pro vás týmový maraton představuje?

Řekl bych, že kromě pořádání prvního ročníku je to za pětadvacet let vůbec největší událost, jakou s maratonem v Praze zažíváme.

 

Další novinkou by měly být na podzim „Running games“. Jak budou vypadat?

Budou navazovat na olympiádu, která vynechává tři klasické běžecké disciplíny – pět a deset kilometrů v ulicích a půlmaraton. A tak přesně měsíc po olympiádě během jednoho víkendu dostaneme tyto závody do Prahy. Začneme v sobotu ráno dětskými běhy, potom přijde pět kilometrů výlučně pro ženy a k večeru se poběží klasická městská desítka. Pak se vyspíme a ráno bude půlmaraton. Pro Prahu skvělá reklama, a přitom jen velmi krátké a kondenzované omezení provozu v centru města.

 

Těšíte se na to, až lidé v Česku hromadně vyběhnou?

Velmi v to doufám. Myslím, že se nejen jako běžci, ale také jako celá společnost opravdu potřebujeme zase rozhýbat, pozitivně naladit. Ještě více to platí pro děti, které bohužel za pandemii platily velmi vysokou cenu.

 

Závan anarchie

Zajímáte se nejen o sport, ale také o veřejné dění. Máte navíc srovnání Česka a Itálie. Pozorujete nějaké významné rozdíly v italském a českém přístupu ke covidové situaci?

Jsem dlouhodobě přesvědčen, že žiju v civilizovanější zemi, než je má rodná Itálie. Česko je disciplinovanější, odpovědnější, drží větší řád. Během pandemie jsem ale cítil závan určité anarchie. Přístup lidí k opatřením byl mnohem volnější, než tomu bylo třeba v Itálii či ve Francii, o Německu ani nemluvě.

 

Italové byli disciplinovanější?

Rozhodně více dodržovali nařízení i doporučení. Možná měli větší obavy.

 

V čem na tom bylo lépe Česko?

Máme tu mnohem lepší ekonomickou situaci než v řadě dalších zemí. Česká ekonomika je silná a stabilní, proto byla schopná lépe než jiné země absorbovat šok, který pandemie způsobila.

 

Cítil jste ze strany české vlády a státních orgánů snahu porozumět potížím, se kterými se pořadatelé velkých sportovních akcí potýkají?

Konkrétní opatření byla místy až příliš zmatená a chaotická, ale nedá se říct, že by chyběla dobrá vůle. Jedna věc na mě ale skutečně udělala dojem: jak si lidé v Česku dovedli pomáhat bez ohledu na stát.

 

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama