Objednávky vzrostly, Dáme jídlo se loni poprvé dostalo do plusu

2. února 2021

Dvatřicetiletý Filip Fingl šéfuje společnosti Dáme jídlo třetím rokem. Za poslední rok se mu ji poprvé po osmi letech existence podařilo přetočit do mírného plusu, černé nuly, jak sám říká. Nyní chce změnit vnímání Dáme jídlo z platformy, kde si objednám jídlo z restaurace, na platformu, kde si objednám cokoli od chleba po květiny či léky a dostanu to do třiceti až čtyřiceti minut.

Jak pro vás dopadl loňský rok?

Počet objednávek rostl v jednotlivých měsících roku o padesát až sedmdesát procent. Co se týče výnosů, což je pro nás vlastně marže, která nám zbyde z hodnoty jídla, tam byl růst asi dvojnásobný. Přibližujeme se k výnosům ve výši tři čtvrtě miliardy korun.

Čím je způsobený rozdíl v tempu růstu mezi počtem objednávek a výnosy?

Rozdíl je dán především tím, že jsme hodně narostli v naší vlastní dopravě, která nám poměrově vynáší více. Jde o trend v celém segmentu doručování jídla, kdy se směřuje více k vlastní dopravě, což jsou jak naše auta, tak nasmlouvaní partneři. Spousta restaurací si stále vozí jídlo sama, tam fungujeme jako zprostředkovatel, ale trend je jasný. Na druhou stranu je tento model dopravy spojen s výrazně vyššími náklady, takže pro nás byl loňský rok docela boj po finanční stránce. Ale myslím, že se budeme pohybovat někde kolem černé nuly. Za loňský rok budeme konečně pozitivní, což už bylo na čase po těch letech, co existujeme.

I když teď být pozitivní není úplně nejlepší výraz…

Pravda, slovo pozitivní není teď úplně pozitivní. Ale naše firma už existuje osm let a dlouhá léta to bylo hodně o investicích do trhu, o edukaci lidí a vysvětlení toho, proč by si měli objednávat a proč naše služba dává smysl. Jsem rád, že jsme vyrostli, ale jsem nerad, že jsme vyrostli za těchto okolností. Na druhou stranu ale Dáme jídlo rostlo podobným tempem i v letech před pandemií, takže si troufám odhadovat, že náš růst byl i loni dán z větší části tím, že lidé rádi používají naši službu. Jen menší část našeho loňského růstu bych přičítal tomu, že zákazníci měli omezené další možnosti, jak a kde se najíst.

Myslíte tedy, že hypoteticky, až někdy budeme žít zase normálně, se zkroceným covidem, přijde pokles zájmu o rozvoz jídla?

Když jsme se dívali, jak se pohybovaly objednávky loni v létě, kdy se vše hodně rozvolnilo a restaurace byly otevřené, tak byl propad jen mírný. Čili si myslím, že na jednu stranu je poptávka určitě poháněná covidem, ale na druhou stranu i spoustě lidem přišlo vhod, že službu poznali nebo že ji začali opravdu používat místo toho, aby ji jenom měli nainstalovanou a nikdy aplikaci neotevřeli. Jsem přesvědčen, že i do budoucna určitě porosteme a budeme expandovat.

Zmínil jste, že za loňský rok budete na černé nule. Ještě za rok 2019 jste měli provozní ztrátu skoro padesát milionů korun. Jak jste se dokázali přetočit do plusu, bylo to díky nárůstu objemů?

Rostoucí objem hraje určitě velkou roli. Máme ale stále poměrně velké náklady, například do marketingu. Musíme trh stále edukovat, investovat do vysvětlování zákazníkům, do jejich přivedení na platformu a do opětovné motivace se k nám vrátit. Chvilku to trvá, než to člověka naučíte a než si to zažije. Ve spoustě dalších věcí jsme ale výrazně efektivnější, obrovský posun jsme udělali v logistice, která pro nás byla dlouho nákladová Achillova pata.

V čem byla logistika náročná na náklady?

Podpořte Reportér sdílením článku