Covid nám neuškodil, knížky se kupují více

28. prosince 2021

Josef Žák, obchodní a marketingový ředitel nakladatelství Albatros

archiv nakladatelství Albatros

Na pultech knihkupectví se letos před Vánoci objevilo více novinek než loni, i když většina kvůli nedostatku papíru až v listopadu. Celkovým prodejům ale hodně pomohly starší tituly. „Tituly starší než rok už tvoří více než polovinu prodejů,“ říká obchodní šéf Albatrosu Josef Žák.

Jaké jste letos měli připravené bestsellery na Vánoce? Překvapilo mě, že se znovu vrátil Harry Potter…

To je pěkný příklad znovuoživení tak zvané backlistové literatury. Harry Potter meziročně vyskočil o dvacet pět procent.

Co je to backlistová literatura?

Backlist je produkce starší než dvanáct měsíců. Jejímu zvýšení napomohl růst e-shopu, tam je v nabídce všechno. Kamenná prodejna má omezenou plochu a na tři roky starý titul tam zákazník těžko narazí. Na e-shopech našli lidé i tyto knížky a nám se během uplynulých dvou let přehoupl backlist přes polovinu na tržbách.

Záleží i na struktuře produkce, my máme velkou část dětskou a ta je typicky backlistová. Není to tak, že by měla dobré prodeje jen šest měsíců a pak to šlo dolů. U dětských knížek je křivka jiná.

Jaké bestsellery jste měli nachystané před letošními svátky?

V listopadu vyšlo Tajemství od Radky Třeštíkové, Prázdniny v Česku od Ládi Zibury nebo kniha Saturnin se představuje od Miroslava Macka. Dále klasicky Halina Pawlovská a Vánoční prasátko od Rowlingové, což je příběh pro menší děti. V posledních dvou letech vzrostl prodej literatury věnované zdraví a životnímu stylu. Z této oblasti jsme na podzim vydali novinky našich dvou autorů – Jana Vojáčka a Margit Slimákové.

Mění se nějak nákupní zvyky českých čtenářů?

U úspěšných autorů platí, že se nabaluje čtenářská komunita postupně. Typickým příkladem je Michaela Klevisová, kterou dnes můžeme označit za královnu české krimi. Píše pravidelně, nová kniha jí vychází každý rok až dva. A s každou novinkou získává další čtenáře a ti dosavadní zůstávají. Dlouhodobým trendem je, že úspěšné tituly jsou bestsellerem déle. Před deseti lety platilo, že si bestseller udržoval vyšší prodeje půl roku a pak ho nahradil jiný. Nyní jsme svědkem, že řada novinek vylétne, křivka neklesá a drží se takto rok až rok a půl. Jde to přičíst i efektu sociálních sítí, protože když knížka dosáhne nějakého kritického počtu čtenářů, tak se šíří dál.

Jaká je hranice, od které mluvíte o bestselleru?

Podpořte Reportér sdílením článku