Přestříkal legendární porsche, svá díla chce dostat i do muzeí

18. října 2022

Portréty Tomáš Fiala

Začínal jako takzvaný writer, kdy nelegálně sprejoval po zdech a vlacích. Dnes je z něj jeden z nejúspěšnějších českých umělců. Vystavuje v galeriích po celém světě a jeho díla draží i legendární britská aukční síň Sotheby’s. Navíc si, v rozporu s veřejně přijímaným obrazem umělce, nedávno pořídil porsche. I z něj nakonec udělal umělecký kousek. Jan Kaláb.

Začínal jste s graffiti na ulici, teď vaše díla visí ve světových galeriích a lidé je kupují za veliké peníze. Jak umělec přejde z prostředí ilegality a ulice do prestižních výstavních síní?

Celkem normálně, je to vývoj. Když se člověk snaží, má talent a píli, vypracuje se. Nepovažoval bych to za něco neobvyklého, podle mě je to celkem běžná cesta.

Řešil jste to někdy sám, vnitřně? Jestli je pro vaše díla lepší ulice, nebo prestižní galerie?

Když jsem měl pocit, že mají být na ulici, dělal jsem je na ulici. Když jsem měl pocit, že je chci vystavovat v galeriích, začal jsem se spíš soustředit na galerie. Teď bych je rád dostal do muzeí. To je další výzva.

A do muzeí se chcete dostat kdy?

To nezáleží úplně na mně, rozhodují jiní. Teď dělám instalaci do odsvěceného kostela v Boloni. Otevírá se v půlce října a moc se na to těším, protože se chci postupně víc a víc vracet k objektu nebo instalaci – poslední roky jsem úplně zahlcený malováním obrazů. Ale uvidíme. Tvorbu můžete ovládat jen do určité míry, směrovat ji. Nemůžu si říct, že teď budu tvořit takhle a takhle a tím se dostanu do muzeí. Tak to nefunguje.

Patříte k nejprodávanějším současným českým výtvarníkům. Co lidi na vašem díle nejvíc přitahuje?

Nemám od nich úplně specifickou zpětnou vazbu, ale platí, že aby člověk zaujal, musí být originální. Jiné. Aby měl sběratel potřebu si obraz pořídit, viděl v něm nějakou hodnotu. Myslím si, že hodnota uměleckého díla je právě ve výjimečnosti. V tom, že umělec dělá svou práci dobře a přináší něco, co publikum ještě nevidělo. V tom je ten celý ten fór a doufám, že to aspoň částečně naplňuji, protože v dnešní době je umělců nepřeberně a být originální je skoro nemožné.

Vaše díla si hrají s barevností. Přemýšlíte nad skladbou barev hodně, nebo je to spíš intuice?

Obojí. Obraz skládám na základě škály barevnosti, která k sobě ladí. Mám určitý barvocit, který tam promítám, a je těžké tu harmonii narušit. Samozřejmě bych mohl skladbu barev udělat úplně jinak, ale nejde mi to. Chci, aby harmonie barev ladila podle mě.

K čemu vám je umění, když potřebujete utéct ze země

Jak se současné krize, tedy hlavně válka na Ukrajině, problémy v energetice nebo covid, promítají do způsobu, jakým lidé přemýšlejí o umění? Berou ho víc jako investici? Nebo naopak kupují méně?

Podpořte Reportér sdílením článku