Auto nabízí chvíle soukromí, to je pro řadu lidí velmi důležité

„Poptávka po vlastních automobilech nezmizí, spíše naopak,“ říká Wolfgang Bremm, šéf automobilky Mercedes-Benz pro střední Evropu. Důvody jsou podle něj jak bezpečnostní, tak i psychologické. „Jízda autem je pro mnoho lidí jedinou chvilkou dne, kterou mají sami pro sebe,“ připomíná v rozhovoru o vývoji automobilového trhu, (ne)připravenosti Česka na nové časy v dopravě i o novém Mercedesu nejvyšší třídy.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Za tři čtvrtletí klesly prodeje osobních aut v Česku o třiadvacet procent. Je to nakonec lepší výsledek, než se dal čekat během jara?

Asi ano, mohlo to být rozhodně slabší. Těžko se mi hodnotí celý trh, z pozice Mercedesu mohu ovšem říci, že bych na jaře skutečně nevěřil, že po třech čtvrtletích budeme mít dokonce nárůst v prodejích proti loňskému roku.

 

Prémiovým značkám se daří lépe než zbytku trhu. Znamená to, že jejich zákazníci neztrácejí ani v těžkých dobách kupní sílu?

Dopady krizového vývoje vždy souvisí také s psychologickým rozpoložením. Lidé, kteří i v normálních časech těžko spoří na auto, upřednostní ve složité situaci jiné výdaje. Pokud se navíc třeba obávají výpadku příjmů, nákup vozu odloží a budou především usilovat o to, aby uživili své rodiny. Je to logické a sám bych určitě nejednal jinak. Zákazníci prémiových značek obvykle před takto napjatou situací nestojí. Není to však jen kupní síla klientů, oč se můžeme v našem oboru opírat.

 

Co dalšího tedy pomáhá třeba konkrétně vaší značce?

Za prvé je to šíře nabídky, od menších kompaktních aut až po ta luxusní a reprezentativní. Zároveň máme velmi dobrou síť dealerů, kteří zareagovali velmi rychle. Začali doručovat vozy k zákazníkům domů a po znovuotevření salonů dovedli klienty ujistit, že myslí na všechny zdravotní a bezpečnostní aspekty, a že je tedy bezpečné salony navštívit. A za třetí nám pomohla tradičně velká loajalita zákazníků k naší značce, za což jsem jim samozřejmě velmi vděčný.

 

Před pár dny byla ostatně vaše značka zařazena mezi pětadvacet nejhodnotnějších na světě, mezi automobilkami jsou tam vedle Mercedes-Benz ještě Toyota, BMW a Honda.

Nás těší, že mezi prémiovými značkami automobilů stojíme nejvýše. Je to potvrzení dlouhodobého silného postavení a také důvěry ze strany klientů.

 

 

Na českém trhu se prodává více než sedmdesát procent aut firemním zákazníkům. Je to stejné i u prémiových značek?

To číslo je i v našem segmentu vysoké, i když ne tak, jak to uvádíte pro celý automobilový trh v Česku. Podstatnou část automobilů i my prodáváme firmám. Zároveň ale velmi často jde o firemní nákup pro jednu určitou konkrétní osobu, která si to auto vybrala a bude jej řídit.

 

Národ milovníků SUV

Prodeje Mercedes-Benz na českém trhu letos vzrostly. Jaké modely nejvíce táhnou prodejní čísla nahoru?

Český trh můžeme označit jako „SUV market“, tyto typy vozů jsou zde velice populární. A my máme letos právě v této kategorii velmi silnou nabídku. Patří tam nové GLA, kompletně nový model GLB, který dosud neměl žádného předchůdce, a pak samozřejmě i větší vozy z řad GLE a GLS. To dohromady tvoří sestavu, která se právě pro český trh velmi dobře hodí. Od zákazníků víme, že už řadu let oceňují jak design vozů, tak jejich bohaté vybavení.

 

 

Když před lety vstupovala značka Mercedes-Benz i do menších tříd vozů, mnozí lidé tvrdili, že tím ztratí na výjimečnosti. Počty prodaných aut ovšem ukazují, že se sázka na rozšíření záběru zřejmě vyplácí.

Řekl bych že efekt byl právě opačný, než jste zmiňoval. Pozice značky zůstala a k tomu se výrazně rozšířil okruh našich potenciálních zákazníků. Menší modely tak významně přispívají k našim celkovým výsledkům. O tom, jakou jim dáváme důležitost, svědčí například i to, že jsme nový palubní systém MBUX jako první představili v kompaktních vozech třídy A, což rozhodně nebývalo dříve zvykem. Novinky zpravidla přicházely u automobilek nejprve do těch nejdražších modelů.

 

Kouzlo nevtíravé elegance

V těchto dnech uvádíte na trh novou generaci nejluxusnějšího vozu Třídy S. Pokud byste měl tento vůz charakterizovat jednou dvěma větami, jak by zněly?

Vůz, který myslí na budoucnost. Ten pravý Mercedes, lepší než kterýkoli předtím.

 

Odborníci oceňovali na tomto autě například mimořádně dobrou aerodynamiku a malý odpor vzduchu. Co by nejvíce jako řidiče zaujalo vás osobně?

Moc se mí líbí, jak vypadá auto zezadu a jaká má zadní světla. Velice úzká, která se na zádi táhnou jako jehly. Je to velmi elegantní. To platí pro celý design tohoto modelu. Ukazuje, že není potřeba, aby auto „hlasitě křičelo“ do okolí, suverenita se dá vyjádřit i velmi nevtíravým způsobem.

 

Kdy se dostanou první vozy nové generace Třídy S k prodejcům a zákazníkům?

První vozy se v showroomech objeví na konci listopadu a v prosinci. K zákazníkům se budou vozy dostávat především v příštím roce.

 

Jaké počty vozů plánujete prodat v příštím roce 2021 na českém trhu?

Nezveřejňujeme naše prodejní plány, ale věřím, že na českém trhu budeme úspěšní. Ostatně i dosud patřilo Česko do první desítky evropských zemí, co se prodejů Mercedesů Třídy S týče, a nechávalo tak za sebou mnohé země západní Evropy.

 

V infrastruktuře musíme přidat

Předpokládám, že máte nějaké scénáře, jak se může situace na českém trhu vyvíjet v dalších obdobích. Co čekáte od roku 2021? Překonají prodeje automobilů letošní čísla?

Předpovědi jsou v současné době velmi složité, bude velmi záležet na vývoji pandemické situace. Přál bych si, a zdaleka nejen kvůli byznysu, aby se situace brzy co nejvíce přiblížila k normálu. Co si však předpovědět dovolím, je rostoucí poptávka po elektrických modelech, plug-in hybridech (kombinace spalovacího motoru a pohonu z elektřinou dobíjených baterií – pozn. red.) a dalších nových formách pohonu. Myslím, že auta už se nebudou jako dříve posuzovat podle množství válců, ale podle řidičské zkušenosti a osobní preference. A tam se díky zapojení elektrického pohonu otevírají zcela nové možnosti, jak v dynamice jízdy, tak i v šetrnosti k okolnímu prostředí. Řada hybridních vozů už dnes umožňuje jezdit celý den po městě v elektrickém módu. Myslím, že poptávka klientů v tomto směru jednoznačně poroste.

 

Evropské orgány odhadují, že bude třeba do roku 2030 vybudovat patnáctkrát více dobíjecích stanic pro elektromobily a plug-in hybridy, než je jich dnes, celkem by prý mělo být k dispozici asi 2,8 milionu veřejně dostupných nabíječek. Může se to vůbec za deset let stihnout?

Nedokážu říci, zda jich bude po celé Evropě potřeba zrovna 2,8 milionu, jsem si ale naprosto jistý, že rozhodně nebude stačit těch pár, které tu teď v Česku máme.

 

Už více než rok žijete v Česku a řídíte středoevropské operace vaší značky. Řekl byste, že je Česko na příchod změn v automobilovém průmyslu dobře připraveno?

Potřeba budovat infrastrukturu pro nadcházející období je, myslím, více než zjevná. Jedním důvodem je samozřejmě plánované snižování emisí CO2, ale očekávám, že na druhé straně bude také stát rostoucí poptávka motoristů po nových typech vozidel. Doufám, že státní orgány nebudou modernizaci, včetně té automobilové, brzdit a spíše ji podpoří.

 

Po odložené poptávce během finanční krize před deseti lety vystřelily prodeje aut nahoru. Dá se čekat něco podobného i po odložených nákupech z doby covidové krize?

Jak jsem již říkal, v předpovědích jsem nyní velice obezřetný. Jsem si ale jistý, že potřeba mít svůj vlastní vůz nezmizí, možná naopak spíše poroste. Sdílení automobilů i další nové formy dopravy se jistě prosadí, ale i tak bude velká většina lidí chtít vlastní vůz. Jednak pro pocit bezpečí, protože u sdílených aut nemůžete vědět, kdo tam seděl před vámi. Ale ještě důležitější možná je, že pro řadu našich zákazníků je cesta autem často jediným momentem dne, který mají sami pro sebe ve svém známém prostředí. Tento aspekt bych rozhodně nepodceňoval.

 

Při diskusích o ekologičtějších pohonech aut často zaznívá argument, že si Evropa tlakem na nižší emise sama podřezává větev v jednom z mála odvětví, kde hraje klíčovou světovou roli. Jak to vidíte vy? Děláme my Evropané skutečně strategickou chybu?

Myslím, že požadavky na ekologičtější provoz automobilů jsou logické a oprávněné. Důležité ovšem je, aby byla nalezena správná rovnováha s tím, co je reálně možné a uskutečnitelné. Zákazníkům současná doba přináší plusy v tom, že výrazně vzrostla možnost volby a lidé si tak mohou vybírat taková auta, která nejlépe odpovídají jejich osobním potřebám a preferencím. A to je přece fajn.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama