Zatím v Česku nevíme, co chceme od státu

21. června 2022

Judita Matyášová

Eva Pavlíková vede komunitu Česko.Digital, kde více než pět tisíc expertních dobrovolníků pomáhá propojovat veřejnou správu, neziskové organizace a další subjekty. V rámci veřejné správy pracují na tom, aby úředníci věděli, proč je pro ně přínosná digitalizace. „Samozřejmě, že jsme si prošli různé fáze. Na začátku se na nás dívali skrz prsty. My ale vždy říkáme, že nechceme radit, ale pomáhat najít společné řešení,“ vysvětluje.

Jedním z lídrů v oblasti digitalizace je Dánsko, kde obyvatelé téměř absolutně důvěřují veřejné správě. Proč u nás stále přetrvává nedůvěra vůči úřadům?

U nás byl komunismus a lidé si zoufale přáli něco jiného, co se překlopilo do kapitalismu. Nejsem si jistá, zda v Česku proběhla veřejná diskuse o tom, jakou roli má plnit stát. Když se řekne „veřejná služba“, každý si pod tím představí trochu něco jiného. Pokud říkáte, že se v Dánsku úředníci chovají proklientsky, pak to znamená, že někdo definoval, jak má takové chování vypadat. U nás je zkrátka jiný vývoj, protože cokoli, co se po revoluci blížilo komunismu, jsme odmítali.

Například?

Například sociální politika, kde se řeší solidarita vůči seniorům nebo rodinám. Pokud je dobrá sociální politika, pak je to výraz vyspělé společnosti, nikoli zpátečnické.

Vedete komunitu profesionálů Česko.Digital, která od roku 2019 propojuje veřejnou správu, neziskové organizace a další subjekty. Bylo těžké přemluvit úředníky, aby s vámi spolupracovali?

Nejdřív se na nás dívali skrz prsty, protože si mysleli, že chceme suplovat stát. My ale vždy říkáme, že jsme jim nepřišli radit, ale hledat společné řešení. Digitalizace je náročný proces, protože jde o změnu myšlení. A pokud má být ten proces úspěšný, pak se musí zapojit stát, komerční sféra, neziskovky i občanská společnost. Nestačí jít na jedno školení, musíte si tu změnu zažít a pak pochopíte, proč je přínosná.

Opět se, s dovolením, zeptám na příklad.

Realizovali jsme například projekt Učíme online. Zorganizovali jsme 110 webinářů pro 10 tisíc učitelů, ředitelů či rodičů, kde se dozvěděli, jak učit online. A teď po roce a půl projekt předáváme Národnímu pedagogickému institutu. Byly tam nejrůznější emoce od „proč to máme dělat?“ až po „tohle fakt chceme!“.

ONLINE KŘIK

Digitalizace se často prezentuje jako skvělé řešení pro všechny. Jenže jsou lidé, kteří s internetem neumí nebo si ho nemohou dovolit. Máte pro ně plán B?

Myslím, že by bylo vždycky lepší mít na výběr – primárně bude ta služba fungovat online, ale bude také možnost, že půjdete na úřad a tam vám s tím pomůžou. Podobný systém mají už řadu let například v bankách. Jednodušší úkony zvládnete v bankomatu nebo přes online banking, kvůli těm složitějším zajdete na pobočku.

Takže by se z úředníků stali asistenti?

Podpořte Reportér sdílením článku