Máme lepší prostředí a podmínky než e-shopy na západě Evropy

3. března 2021

archiv

Prodej v kamenných obchodech je už skoro rok velkou nejistotou. Poptávka po zřízení e-shopu je na dvouapůlnásobku toho, co před covidem, uvádí Miroslav Uďan, šéf společnosti Shoptet, největšího poskytovatele e-shopových řešení v Česku. Podle jejich odhadů letos přes e-shopy proteče do konce roku zboží za 220 až 230 miliard korun.

Jaké byly hlavní trendy v e-commerce v loňském roce v porovnání s dobou před covidem?

Můžeme je rozdělit do dvou oblastí, na produkty a platební metody. Co se týče platebních metod, jsme dost konzervativní země. Ještě na začátku minulého roku byl relativně vysoký počet dobírek, zhruba 43 až 45 procent plateb šlo přes dobírku. Během loňského března a dubna, kdy dopravci nepřijímali platby hotově, začali postupně e-shopaři opouštět dobírky. Báli se přitom, že přijdou o zákazníky, ale zjistili, že se vlastně nic nestalo.

A o kolik tedy podíl dobírek klesl?

O deset až patnáct procent, těsně pod třicet procent. Tito zákazníci přešli k online platbám. Podíly se ale liší i segment od segmentu. U techničtějších segmentů byl její podíl nižší.

Třicet procent je minimum anebo bude tento podíl dále klesat?

Klesal i před tím, o procento až dvě ročně, lidé si zvykají. Je to vyjádření jisté nedůvěry e-shopům, ne nějakým konkrétním, ale spíše obecně k online nakupování. Ale když je to podvodník, může klidně poslat balíček s cihlou. Na západ od nás je dobírka nulová, je to specifikum východního bloku.

Co se změnilo v produktové oblasti?

V březnu nastoupila na online spousta nových obchodníků, kteří byli tradičně offline, jako gastro, drogerie, obchůdky spoléhající na perimetr pět set metrů kolem sebe a na lidi, které uloví na ulici. Najednou začali přecházet na online, narychlo si dělali e-shopy pro rozvoz jídla a podobně. Co se týče samotných produktů, prodávaly se hodně volnočasové věci jako domácí pekárny, stolní hry, dezinfekce samozřejmě, a jídlo, jak byla na začátku panika. V druhé vlně se to trochu zklidnilo, je vidět hodně trend, že si lidi navykli nakupovat online, šetří jim to čas.

O kolik obrat na e-shopech vyrostl?

V normálním roce padá obrat e-shopů v březnu a dubnu na minima. My jsme měli loni v březnu na „našich“ e-shopech větší obraty než před Vánocemi. A nepolevilo to. Na konci roku jsme byli na dvojnásobku toho, co rok předtím, to je strašně velký skok. Finančně se na našich 25 tisíci e-shopech protočilo za dvanáct měsíců 37 miliard korun, což je na úrovni Alzy.

V letošním roce ty velké nárůsty pokračují? Nebo platí, že kdo už mohl mít e-shop, ten ho už má?

Podpořte Reportér sdílením článku