Lidi jsou pořád rádi, když program někdo vybírá za ně
2. listopadu 2022
I mladí lidé sledují televizní vysílání, jen ne přes tradiční obrazovku. „Je to jako s knihami. Klasické knihovny dnes v bytech moc neuvidíte, ale neznamená to, že by lidi přestali číst,“ říká mediální expertka a majitelka společnosti Axocom Erika Luzsicza s tím, že budoucnost mají i malá kina.
Tradičně se zajímavé nápady rodí hlavně v zahraničí. Překvapila mě třeba kampaň Amazonu, který připravil miniseriál mimo zaběhlé formáty a kanály. Vytvořil ho totiž na TikToku. Má šest dílů, přičemž každý díl má jen minutu. Mladé cílové skupině konzumující obsah hlavně z mobilu přibližuje příběhy významných osobností Francie. Překvapivý na tom není jen ten krátký, „klipovitý“ styl, ale vlastně i to, že Amazon šel za publikem i na netradičním médiu. Tedy mimo svoji oblast působení.
Vždy záleží, jak se na ta čísla díváte a jak je interpretujete. Pokud se bavíme o televizi jakožto zařízení v domácnosti, tak tu samozřejmě mladší generace využívají jinak. Tady bych ale osobně řekla, že to je zčásti životním stylem a částečně i socioekonomickými návyky. Zařízení jako takové mladší generace využívá méně, často ho ani nemá. Oni totiž koukají na „televizi“ online. A myslím, že většina z nich ani nerozlišuje, co je „stream“, prostě online sledují to, co chtějí. Tady se nabízí trochu srovnání s knihami a knihovnami. Ještě nedávno byly knihovny významnými prvky interiérů. Dnes je v bytech tolik neuvidíte, ale neznamená to, že by se knihy přestaly číst. Pokud se vrátím k televizi, tak i lineární stanice, v tuzemsku třeba ty veřejnoprávní, mají obsah běžně dostupný online. Zpětně se dá přehrát téměř cokoli. Otázkou do budoucna je jen to, jak obsah lidem zpřístupnit, a samozřejmě s tím spojená rentabilita, protože každý obsah něco stojí, obzvlášť pokud ho chcete kvalitní. Tímto přerodem v posledních letech prošla a stále ještě prochází i jiná média. Dřív bylo všechna zadarmo, dnes už je nemalá část zpravodajství na internetu placená. Navíc pokud zůstaneme u zpravodajství, tak to televizní, stejně jako sport a další živé přenosy a události budou mít pořád opodstatnění primárně u lineární televize.
Deset let je dlouhá doba, pokud se ohlédnete zpět, tak posledních deset let si Netflix budoval pozici, aby mohl být tam, kde je, a přitom ani teď není jisté, že si post premianta udrží. Jinak tedy konvergence, to sbližování jednotlivých možností, se nabízí jako první možnost. Navíc jí bude nahrávat i fakt, že se pomalu dostáváme do bodu, kdy budou probíhat velké fúze a akvizice. Jde o velice konkurenční prostředí a zároveň nákladné. Dále je dobré si uvědomit, že technologie se mohou za dekádu posunout směrem, který nás v tuto chvíli ani nemusí napadnout. Pokud se opět podíváme na Netflix, tak ten v podstatě způsobil disrupci v televizní zábavě. Ale za tu dobu se dál neposunul. Veškerý konkurenční boj se soustředil na obsah. Propojování nelineárního obsahu (streamovací služby, služby videoték – pozn. aut.) s jinými prvky, například hrami, může být samozřejmě jeden z pokusů, jak svoji platformu diverzifikovat, ale zda to ve skutečnosti může jakýmkoli způsobem změnit ekonomiku samotné platformy, se ukáže až v budoucnu.
Tyto plány přicházejí v dost přelomovou dobu. Potkává se tu hned několik faktorů. Jednak zhoršující se ekonomická situace, kdy se i v globálním měřítku pomalu dá mluvit o recesi, takže mnoho lidí bude mít hlouběji do kapsy. Také už pozorujeme vysokou přesycenost obsahem, nabídka služeb je veliká. Pokud se na to podíváme z jiné perspektivy, tak ze streamovacích služeb se v posledních letech staly silné značky, o kterých slyšel téměř každý. Čili ten, kdo nějakou z dostupných služeb chtěl mít, už ji pravděpodobně má. Nemyslím si, že levnější tarif by s tím něco zásadně udělal. Naopak, když si platformy nedají pozor, budou v cenové politice postupovat neopatrně, mohou si naopak rozvrátit vydobyté pozice a zhoršit vlastní ekonomickou situaci.
Nikové nebo úzkoprofilové malé stanice mají stabilní diváckou skupinu. Nejsou tak závislé na velkých hitech, které mají za cíl dělat marketing a nahánět čísla sledujících. Navíc nezapomeňte, že i streamovací služby začínají doplácet na to, že diváci jsou zahlceni nabídkou, mnohdy ani nejsou schopni se zorientovat, případně spoustu času tráví vyhledáváním. Televize jako taková se drží na výsluní i díky tomu, že víte, že někdo program vybírá pro vás. Je to nějak „kurátorované“, je to osvědčené, vychází to z nějakých společenských rytmů, návyků, podle období, ale i vašeho věku. Většina diváků stále nechce přemýšlet a hledat, chtějí své programové jistoty. Vezměte si, jak je například český divák konzervativní. Nejrůznější reality show už tu běží skoro dvacet let. Nekonečné seriály nebo naopak ty krimi a historizující se točí stále. A ta témata jsou pořád podobná, mění se jen obsazení a kulisy.
Podpořte Reportér sdílením článku
Stálá členka redakce Ekonews