Válka o hlasitost. Když si v kině zacpáváte uši, je to špatně

22. ledna 2021

Jindřich Kravařík působil v oblasti živého zvuku v divadle Archa a s Cirkem La Putyka, v současnosti je členem německého novocirkusového uskupení Analog The Company.

Pracoval na historicky prvním českém seriálu #martyisdead, který získal mezinárodní cenu Emmy, obdobu filmových Oscarů. „Elegance Martyho je v tom, že přístupnou formou podává drsné téma kyberšikany,“ říká Jindřich Kravařík, který stojí za hudební a zvukovou složkou oceněného seriálu. S Jindřichem jsme probrali i to, proč v kině některé filmy „řvou“ a jak se zvučí představení v Austrálii.

Byl jste součástí týmu lidí v čele s režisérem Pavlem Soukupem, který natočil pro internetovou televizi Mall.tv seriál #martyisdead. Tušili jste, že by mohlo přijít tak prestižní ocenění, jako je cena International Emmy Awards?

Už v průběhu práce na seriálu jsem věděl, že je to věc, která má smysl, je dobře napsaná, promyšlená i dobře udělaná. Navíc, s přihlédnutím k relativně malému rozpočtu a z toho plynoucímu krátkému času výroby a podmínkám natáčení, se z toho vytěžil neuvěřitelný poměr cena a výkon. Skvělý pocit jsem tedy měl už po dokončení projektu. Emmy byla jen tečka, která to potvrdila.

Jaká je dle vás největší přednost tohoto seriálu?

Elegance Martyho je v tom, že přístupnou formou podává drsné téma kyberšikany. Je ale odlišný od dokumentu V síti o zneužívání dětí na internetu, kde je od začátku jasně dané, kdo je špatný. U Martyho je to mnohem komplikovanější a vše je podané formou napínavého příběhu. Někteří teenageři by tuto formu dle mého mohli přijmout a rodičům může seriál zase leccos osvětlit o tom, jak jejich děti internet používají.

Prý se připravuje pokračování #annaismissing, v překladu Anna se pohřešuje. Budete zase součástí týmu?

Doufám, že ano. Ale moje práce přijde později. I když v tomto týmu hudební a zvukovou složku řešíme dříve, než je běžné.

Je výhoda řešit hudební složku dřív?

Obvykle se jede podle zajetého plánu, každá profese nastupuje až určitý den produkčního kalendáře. Když máte nekonečno peněz jako hollywoodská produkce, tak vás nic moc nenutí být efektivní. Malé projekty toho ale dokážou využít a díky lepší komunikaci pak často vzniká „za málo peněz hodně muziky“. Pokud ale řešíte zvuk až v postprodukční fázi, dochází tam k nevyhnutelným srážkám. To, co se mohlo vyřešit za hodinu na natáčení, kdyby se s tím počítalo, se pak řeší celý den ve studiu.

Zajímalo by mne, čeho si profesně všímáte, když jdete do kina na nějaký film?

V poslední době si asi všímám hlavně vyčpělosti skladatele Hanse Zimmera (německý autor filmové hudby, oceněný Oscarem, cenou Grammy a dvěma Zlatými glóby; pozn. red.). Mnoho lidí okolo mě nemělo už několik jeho posledních filmů pro jejich klišé a zamrznutí v jedné škatuli rádo, ale mně to pořád přišlo funkční. Ale u Tenetu, akčního sci-fi filmu, který měl premiéru loni, jsem byl z výsledku vyloženě zklamaný.

Proč?

Podpořte Reportér sdílením článku