Potraviny online jsou velké téma, za covidu se ozvaly všechny řetězce, říká šéf DoDo

Logistický startup DoDo, jenž se stovkami zelených aut brázdí Prahu a další města, zažívá raketový růst. Už nyní cítí ze strany prodejců jídla o čtyřicet procent vyšší poptávku. V posledním čtvrtletí čekáme další výrazný nárůst, říká jeho šéf Michal Menšík.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Jak jste připraveni na druhou vlnu covidu, navíc ještě v kombinaci s Vánocemi dohromady?

To bude zajímavé období. Do konce roku budeme mít zhruba šest set aut, dnes máme 1 200 kurýrů, do konce roku to bude asi patnáct set. Kapacity jsme schopni relativně rychle přidávat. První vlna covidu nás dobře připravila.

 

Jak se dají rychle rozšiřovat kapacity? Lidé zřejmě jsou, ale co auta?

Lidi v této době jsou, ale to platí i pro auta. Je spousta volných taxíků, vozů pro zásobování restaurací, celý segment gastronomie, ten využíváme primárně.

 

Auta tedy nejsou jen vaše vlastní, také si je pronajímáte?

Jako první navyšujeme naše počty, máme plán počtu aut. Teď budeme přebírat dalších dvě stě vozů. Pak máme další auta v pronájmu, to je druhá volba. A poté teprve jdeme do externích možností, jako jsou zmiňovaní dopravci v gastronomii.

 

Když jste začínali, jaká byla kritická velikost flotily, abyste byznys rozjeli a byli zajímaví pro zasílatele?

Když jsme DoDo přebírali, tak jsme měli jenom dvě auta. Dvě auta, deset kurýrů, hodně jsme rozváželi přes MHD. Pak jsme rostli spolu se zakázkami. První bylo KFC, postupně zakázky rostly a my jsme přidávali další kapacity.

 

Takto postupujete i při vstupu na zahraniční trhy? Nechodíte nikam naslepo bez nasmlouvaných zakázek?

Přesně tak. To by bylo neekonomické a nedávalo by to smysl. Jsme na Slovensku, v Maďarsku, něco máme i v Polsku, ale tam je to stále utlumené. Nyní řešíme primárně expanzi do Německa a případně do Bulharska.

 

Partneři, se kterými jdete do ciziny, jsou české firmy, nebo nadnárodní?

Máme určité nadnárodní partnery působící ve více zemích. Nebo máme konkrétní poptávku ze zahraničí, což je třeba nyní Německo. Mají na nás třeba dobré reference.

 

 

Jak těžké bylo přesvědčit prvního partnera?

První byl Amrest, provozovatel KFC. Dali nám jednu pobočku, vyzkoušeli si nás a zjistili, že to umíme a není to velké riziko. Pak nám dali další dvě a postupně jsme rostli. I u Tesca jsme šli postupně. Nejprve udělali pilot na jednom obchodu a postupně vznikla spolupráce v celém regionu. Nyní se staráme o logistiku Tesca kompletně, vlastní už nemají.

 

Jak podstatné je mít mezi klienty velké hráče?

Zákazník, který je nám schopný dát velký objem, je zajímavý. V době covidu se nám postupně ozvali v zásadě všichni, rozhýbaly se ledy. Každý najednou začíná řešit online prodej potravin, je to velké téma.

 

Pro potraviny tedy máte v autech i chlazený prostor?

Část aut je chlazená, těch je ale méně. Většina je pod tak zvaným pasivním chlazením, kdy se používají termoboxy se suchým ledem. To je technologie, která nám vystačí na splnění všech norem, abychom dováželi potraviny bezpečně. Pro supermarkety navíc umíme zajistit nejen rozvoz, ale kompletně celý proces. S většinou zákazníků se bavíme o variantě, že jim dodáme také řešení e-shopu, nastavíme skladovací procesy, doručování. Za první covidové vlny jsme například postavili Košíku celý e-shop na hotová jídla.

 

Obrací se na vás i obchodní řetězce, které zatím žádný e-shop nemají?

To se stalo, všichni do jednoho se na nás obrátili. Digitalizace potravin bude probíhat. Projekty ale nejsou ze dne na den, už jen rozhodovací proces trvá nějakou dobu. Máme v plánu více projektů, ale zatím je o nich předčasné mluvit, protože ještě nejsou.

 

Stihnou tyto projekty druhou vlnu covidu?

Nemyslím, všechny jsou na příští rok. Druhá vlna je pro ně passé. Přechod na online prodej je tak velký krok, že to nejde udělat ze dne na den. A tyto společnosti si navíc nedovolí online jen tak rychle spustit.

 

Říkáte, že máte od vašich partnerů nárůst poptávky o 40 procent. Odkud pramení?

Je to primárně ze segmentu potravin, ať už jde o online prodej potravin, nebo rozvoz jako KFC, pizza. Jde o nárůst poptávky od současných zákazníků, jak jim roste byznys.

 

Dá se dnes odhadnout, kam vyletí poptávka jak vlivem Vánoc, tak vlivem covidu?

Vánoce jsou jasné, tam poptávka vždy roste dramaticky. Z hlediska covidu mně přijde, že je znát nárůst, ale už to není tak velké jako na začátku, kdy nikdo nechtěl vyjít ani ven. Teď jsou lidé klidnější a nehrozí dramatické zásobovací nákupy. Sloty se vyprodávají více, ale není to tak, že nepůjde udělat objednávku na další týden, jako to bylo na jaře.

 

Bude tu dostatečná logistická kapacita, když se předvánoční období potká s druhou vlnou covidu?

Pokud by došlo například k uzavření obchodních center, tak kapacita dopravy stačit nebude. To není v síle dnešní infrastruktury. Pošta kolabuje běžně. I další dopravci mají jasně dané kapacity na Vánoce, a pak už hlavně zdražují a říkají „když chcete více kapacity, je to na úkor jiného a musíte zaplatit více“. Oni garantují nějaké objemy, které umí, ale cokoli nad je za vyšší peníze. Covid v kombinaci s Vánocemi, na to kapacity nejsou.

 

Jaký čekáte nárůst v poslední čtvrtině roku za DoDo?

My máme čtvrtý kvartál vždy silnější. Věřím, že porosteme ještě zhruba o čtvrtinu. Loni byl obrat 220 milionů, tento rok odhadujeme, že budeme někde kolem 500 milionů korun. Chybí nám ale nové projekty. V rámci covidu jsme nemohli dělat velké meetingy, dohody, potkat se s velkými obchodníky. Chybí nám tento rok nějaký zářez, něco většího. Mimo expanzi do Maďarska. Na druhou stranu letošní situace pomohla rozjet rychleji jednání s ostatními hráči.

 

V mimořádné situaci, jako je tato, je asi těžké plánovat, jak se rozšiřovat. Teď čekáte výrazný nárůst, ale až se situace uklidní, možná dojde zase k mírnému ochlazení…

Je to součást našeho byznysu, se kterou musíme počítat. Proto máme část aut v pronájmu. Umíme kapacity docela flexibilně měnit a hlavně se je snažíme využívat co nejlépe. Chceme lépe rozvrstvit zátěž a auto využít v jiné části dne třeba pro jiného klienta. Počet aut by měl nakonec klesnout, i když budeme vozit více zboží.

 

Vozy budou více vytížené?

Celá myšlenka DoDa byla o tom, že využíváme co nejvíce času jízdy auta, třeba šestnáct hodin. Aby nejezdila poloprázdná auta po městě. Když si například Tesco vezme auto, mají spoustu aut jen na špičky, jezdí třeba jen čtyři hodiny. My jsme schopni tato auta využít ráno a večer na něco jiného.

 

Máte digitální platformu, na které celé DoDo běží?

Jsme primárně technologický startup, i když logistický. Máme náš systém, do kterého jsme za uplynulé čtyři roky zainvestovali desítky milionů korun. Máme tam správu vozových parků, finančních toků, kurýrů. Každý kurýr má aplikaci, kam mu chodí úkoly, máme kompletní přehled, kdy, co a jak.

 

Využíváte dynamické ceny, měníte je podle poptávky?

To by byl ideál, dnes to umíme na lehké úrovni, ale vývoj stále probíhá. Když si dnes například objednáte na Košíku a zadáte adresu, my vám ukážeme, který slot je ekologický, protože už do vaší ulice jedeme. S tím chceme pracovat více, zvýhodňovat sloty, které někdy nejsou pro zákazníka tak časově zajímavé. Chceme spojit objednávky, aby kurýr nejel do stejné ulice třikrát za den.

 

Zelené lístečky na Košíku vídám, ale ceny jsou zatím stejné…

Zatím je to testování, zkoušíme to.

 

Vaše auta jsou na CNG, to byl plán od začátku?

Od začátku jsme se dívali na to, aby naše podnikání bylo co nejvíce šetrné k životnímu prostředí. Snažíme se mít veškerá auta v plynu. Elektroauta nás taky extrémně zajímají. Ale zatím není jejich nabíjení tak jednoduché a dojezdy nejsou tak zajímavé. Ale zlepšuje se to, pořád testujeme nová auta a modely. Pokud poroste poptávka po e-commerce jako dosud, je doprava ve městech neudržitelná. Tomu se snažíme předejít, udržet počet aut, který máme, a být efektivnější.

 

Elektroauta zatím u vás nemáte v ostrém provozu?

Testujeme je. Problém je cena, dostupnost energie, která zdražuje, zůstatková hodnota auta. Je tam několik faktorů, které hrají proti. Ale je to stále relativně nová technologie, vyvíjí se. Hledáme i jiné alternativy, motorky, kola. Motorky se docela osvědčují, i když nejsme Barcelona. Máme zhruba deset motorek, nic velkého, postupně to zkoušíme.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama