Doba thrillerů a kuchařek končí, koronavirus mění vkus českého čtenáře

Lidé postupně přestávají kupovat ponuré knihy a vybírají spíše ty, které je mohou něčím inspirovat. „Na scénu se dostávají osobní zpovědi úspěšných lidí,“ říká o současném knižním trhu Zdeněk Novák, marketingový ředitel společnosti Euromedia Group. Spadá pod ni prodejní síť Neoluxor i třináct nakladatelství, jako je Ikar, Kalibr, Pragma či Odeon.

Ovlivnila doba koronavirová knižní vkus Čechů?

Ano, čtenáři chtěli prožívat pozitivní emoce. Nejvíc se začaly prodávat nekonfliktní tituly s vesměs pozitivním obsahem, který nestraší. Vedly romány pro ženy, zájem rostl o nadějeplné příběhy a motivační témata.

 

Jak si vedou napínavé thrillery, které Češi objevili v roce 2013 knihou Zmizelá?

S kolegy se shodujeme, že jejich éra pomaličku odeznívá. Na scénu se dostávají tituly osobností, které vás mohou něčím inspirovat. Jde o osobní zpovědi úspěšných lidí nebo lidí, kteří překonali velkou životní překážku. V následujících měsících a letech bude tento žánr nabírat na síle.

 

Proč?

To nedovedu vysvětlit, ale jasně to ukazují naše žebříčky a prodejní čísla. Velkou pozornost získávají současní čeští knižní autoři. Příkladem může být kniha neurochirurga Vladimíra Beneše Mé cesty do hlubin mozku. Výborně se během koronaviru dařilo osobní zpovědi kriminalisty Roberta Šlachty, i když vyšla zrovna v době velké nepohody. Věřím, že má slova potvrdí i debutující novinka herečky Jany Bernáškové, která vyjde v říjnu. Čtenářky se při jejím čtení budou náramně bavit a lehce červenat.

 

Za minulé finanční krize prý knižní trh zachránilo vydávání kuchařek?

Tehdy ano, dnes už to neplatí. Kuchařky se sice dál prodávají, ale už zdaleka ne každá si najde kupce. Geniální kombinací je propojit titul s profilem konkrétní osobnosti, která má svůj mediální prostor – třeba pořad v televizi nebo na internetu. Obyčejným, klasickým receptům odzvonilo.

 

Tady u vás v chodbě jsem zahlédl plakát na knihu Šarlatán, což je zároveň úspěšný film v kinech. Titul aktuálně vede vaše prodejní žebříčky. Kdo si tuto knihu kupuje?

Je pravda, že knihy jsou často tematicky zaměřené na konkrétní cílovou skupinu, ale Šarlatán je unisexový titul. Je to případ cross-overu, kupují si ho tedy ženy i muži.

 

Kupují stále drtivou většinu knih ženy?

Poměr žen vůči mužům nakupujících v knihkupectvích je 70 ku 30. Je to tedy spíš nepoměr. A protože ženy přicházejí častěji, dá se předpokládat, že budou častěji kupovat i Šarlatána, i když mnohdy pro muže.

 

 

Proč ženy vedou?

Mají větší přehled o tom, co je doma potřeba. Často zařizují nákupy do domácnosti, a tak kupují víc i knihy, které mohou rodinu kultivovat nebo pobavit.

 

Nakolik knize Šarlatán pomáhá, že stejný příběh běží i v kinech?

Velice. Pomáhá i to, že film režisérky Agnieszky Holland má skvělé obsazení a je úspěšný. Jakmile se povede obdivuhodná chemie jako u Šarlatána, je to pro nakladatele velká výhra. Důležité ale je, že se povedla i kniha, nechceme se jen svézt na vlně filmu a napálit čtenáře.

 

Proč si po filmu koupit ještě knížku?

Kniha doplňuje jiný druh emoce. Je pomalejší než film. Je detailnější, vyprofilovanější, příběh se může více vystavět.

 

Po Praze je reklamně přešarlatanováno, ale aktuální dvojkou v žebříčku je titul Liška od slavného Fredericka Forsytha. Prodává se, i když není vidět?

Kampaň na Lišku začne teď v druhé půlce září, určitě se vás brzy dotkne. Pan Forsyth je velký mistr. Četl jsem všechny jeho knihy a jsem moc rád, že vydáváme tuto novinku. Na jeho knihu čekali čtenáři několik let a je to opět brilantní thriller.

 

To je vaše soukromé hodnocení?

Kdepak, kniha prochází před vydáním pečlivým načítáním recenzentů. Ne že bychom spisovateli tak velkého jména nevěřili, ale vždy potřebujeme znát předem potenciál konkrétního titulu. Je jasné, že na knihy tohoto formátu uděláme kampaň vždy, ale musíme zvážit, zda bude standardní, nebo nadprůměrná. Toto se tedy pana Forsytha netýká, u něj je nová kniha sázka na jistotu, i když už je autorem v úctyhodném věku.

 

Doporučují kampaně vždy jen dobré knihy?

Nabízet neprodejné věci se u knížek nevyplácí. Pokud je titul pouze průměrný, tak to schytáte od zákazníků v recenzích. Navíc už by vám lidé nemuseli věřit příště.

 

 

Stává se, že kniha přesto nesplní nebo naopak překoná vaše očekávání?

Původní nevelkou důvěru jsme měli ke knihám irské mystičky Lorny Byrne, jejíž psaní o strážných andělích se stalo fenoménem. Knížek této autorky se prodávaly desetitisíce a pro její čtenáře jsme organizovali i několikahodinové besedy ve velkém sále Kongresového centra. Děje se to i u beletrie. Třeba titul Manželé odvedle začínal před pár lety s nevelkou kampaní a průměrným očekáváním, ale stal se bestsellerem, kterého se k dnešku prodalo téměř sedmdesát tisíc.

 

Kam zadáváte reklamu?

To záleží na cílové skupině. Například u rostoucího segmentu titulů young adult, tedy pro mladé lidi, nemá vůbec smysl poohlížet se po televizích nebo rádiích. Musíme na Instagram a na YouTube.

 

Co chtějí číst dnešní mladí lidé?

Zajímají je tituly zabývající se mezilidskými vztahy, nevyhýbají se aktivistickým titulům, ekologii, politice, ani tématům LGBT nebo feminismu. Bavíme se o generaci takzvaných mileniálů, kteří se narodili v letech 1990 až 2005 a mají společných několik věcí. Rádi na sobě pracují, vzdělávají se, jsou pokrokoví, chtějí poznávat, věnují se globálním tématům. Samozřejmě tuto skupinu nemáme vymezenou jen zmíněnými tématy, ale je to něco, čeho si všímám.

 

Billboard prý v případě knih moc nefunguje.

Určitě není ideálním nosičem knižní kampaně. Billboardy u silnic jsou věnovány zejména řidičům aut, a troufl bych si říct, že za volantem je stále ještě více mužů. Zaměřovat se na muže, když pracujete v branži, kde více nakupují ženy, se nevyplácí. Nedá se ale říct, že by „outdoor“ vůbec nefungoval. Využíváme plochy na zastávkách i v metru, což je důležitý nosič a zároveň cenově přijatelný formát, navíc je na očích cílové skupiny.

 

Kdy se vyplatí rádio a televize?

Když jde o známé jméno, o trend, který pokračuje, který na něco navazuje. Kdy nám stačí jen krátké sdělení, třeba že vychází nový Forsyth. To je přesně ten typ knížky, který se hodí úplně všude. Na to je dvacetivteřinová kampaň v rádiu úplně ideální.

 

Tady by možná stačila i jen ta dvě slova – Nový Forsyth.

Nejste daleko. Náš headline v této kampani zní – Konečně nový Forsyth.

 

Příští rok to bude třicet let, co je Euromedia Group na knižním trhu. Kam se od té doby posunul? Osobně mi přijde, že jsme přešli od menšího počtu titulů s vysokými náklady k velkému počtu titulů s nižšími náklady.

Vidíte to správně, i když nemám zmapovanou celou éru do detailu. Samozřejmě máme stará čísla prodejů, někdy si je připomínáme a smějeme se, co frčelo v začátcích. Lidé měli obrovský zájem třeba o krásné, výpravné knihy v němčině.

 

V němčině?

Nebyly ani přeložené. Byl tu veliký hlad po barevných encyklopediích, do té doby u nás nic takového nebylo.

 

Když jsme zmínili Lišku a Šarlatána, v jakých nákladech takové knihy vycházejí?

Bestseller je dnes všechno, co překoná hranici pěti tisíc prodaných kusů. Zmíním velmi úspěšný titul Hadrový panák, který jsme vydali asi před třemi lety, a prodali jsme ho 140 tisíc kusů. V případě Lišky nejde o titul, který se bude prodávat jen tři měsíce, ale klidně několik let, i když největší objemy budou v prvním roce. Můžeme si dovolit udělat náklad mezi dvaceti, pětadvaceti tisíci kusy a po půl roce budeme dotiskovat.

 

V jakých částkách se u bestsellerů ze zahraničí pohybuje cena za autorská práva k otištění?

Vždy záleží, jaký se knize předpovídá potenciál. Nakladatelé se často utkají o titul v aukci, kde se klasicky přihazuje a čeká, až někdo vzdá a jiný bude moct koupit. Částka za licenci se může ojediněle vyšplhat až ke 40 tisícům eur, například za čerstvě vydaného Imaginárního přítele jsme zaplatili 40 tisíc dolarů. Výjimečná už dnes není částka 30 tisíc eur, takový titul kupujeme zhruba jednou ročně.

 

Jak se v konkurenci tištěných knih daří e-knihám a audioknihám?

Prodeje e-knih se v celkovém objemu pohybují v nízkých jednotkách procent. Nic nenasvědčuje tomu, že by čtečky měly začít raketově růst. Zajímavé ale je, jak roste obliba audioknih, kde očekáváme stále větší zájem na úkor těch papírových. Lidé si oblíbili tento druh pasivního prožitku, při kterém mohou řídit auto cestou na dovolenou. Nejvíc audioknih se prodá právě před letními prázdninami.

 

Nakolik vyhledáváte nové autory a nakolik se přihlašují sami?

Obojí je cesta ke knize a obojí se stává. Některé potenciální autory oslovujeme my, když máme pocit, že by knihu dokázali vytvořit sami. Jsou vidět třeba na sociálních sítích, mají nějaký postoj k životu, a bylo by zajímavé, kdyby ho zaznamenali do knihy. Může to být bloger, youtuber, herec, profesionál v nějakém oboru, influencer…

 

Máte teď nějakého?

Budeme vydávat knihu Vláďovi Kadlecovi, který má kanál Vláďa videos.

 

To jsem nikdy neslyšel.

Ve firmě jsme ho také nikdo neznali, když jsme se ale ptali doma, naše děti ho znaly všechny. Z čísel jeho sledujících vám spadne brada. Na Instagramu má 700 tisíc sledujících. Vláďovi je maximálně pětadvacet, je komik, zároveň zápasník MMA. Je hodně kreativní a zábavný pro děti mezi osmi a jedenácti lety.

 

Kniha bude o čem?

O jeho psovi jménem Vodopád. Je to zároveň i název této knihy určené dětem.

 

Co doporučíte začínajícím autorům, kteří chtějí napsat bestseller?

Aby se odvážili napsat aspoň kousek příběhu a poslali ho nakladateli, pokud rovnou nemají sílu napsat celou knihu najednou. Stačí jedna kapitola, ze které umíme vyčíst, jestli autor umí vyprávět příběh, jestli umí popsat profil hrdinů, jestli umí čtivě psát. Je pak na nakladateli, aby mu s tvorbou příběhu skrze redaktora pomohl.

 

Ideální čas začít, když jsou čeští spisovatelé trendy.

Bude jenom dobře, když se další rozepíšou. Ročně nás jich osloví stovky. V ideálním případě řekneme – pište další kapitoly, jsme tady pro vás a třeba vám dáme i finanční zálohu. Když to naopak neklapne, není to žádná ostuda. Napsat knihu není jednoduché, napsat úspěšnou knihu je ještě složitější.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama