Budoucnost malých letadel? Možná ta s osmi vrtulemi navíc

7. prosince 2021

Michal Illich na letišti ve Zbraslavicích

Zuri

Budeme se už za pár let dopravovat na špatně dostupná místa s pomocí malých letadel, která na místo doletí jako klasické dnešní stroje, na zem ale dosednou elegantněji a bezpečněji než vrtulník? Michal Illich věří, že to tak bude. Jeden takový stroj ostatně už čtyři roky vyvíjí.

Vaše podnikatelské začátky jsou spojené především s programováním. Jak se z programátora stane člověk, který vyvíjí letadlo s kolmým startem?

Byla to dlouhá cesta, na druhou stranu si nemyslím, že se to úplně vylučuje. Já samozřejmě nejsem letecký konstruktér, na tuto část mám ve firmě skvělé kolegy, nicméně já zase mohu přinést zkušenosti z předchozích startupů. Třeba jednání s investory nebo strategii. Ono to letadlo má navíc významnou softwarovou složku, takže myslím, že se to s mými zkušenostmi dobře doplňuje.

Na stránkách vaší společnosti jsem našel větu, že první skicu uvažovaného letadla jste udělal pastelkami, které jste si půjčil od svých dětí. Kde se ten prvotní impulz vzal?

My jsme se ženou hodně cestovali. I s dětmi jsme byli na cestě kolem světa a při tom si člověk všímá, jak v letecké dopravě, ale vlastně i dopravě obecně spousta věcí funguje špatně. Člověk tráví zbytečně čas na letištích nebo různými přejezdy. Některé lokality jsou zcela nedostupné. Tam byl asi počátek motivace vytvořit stroj, který dokáže létat odkudkoliv kamkoliv a úplně se vyhne mezinárodním letištím.

Jak to přesně myslíte?

Dobrým příkladem mohou být třeba různá souostroví jako Maledivy, Indonésie nebo ostrovy v Thajsku. Jsou jich tisíce, ale letiště, kde by mohlo přistát klasické letadlo, je jen na minimu z nich. Další jsou pak dostupná omezeně, třeba lodí nebo hydroplánem. Ale to vydá dost často s přestupy i na celý den. Přitom kdyby na takovém ostrůvku byl jednoduchý heliport o velikosti 20 krát 20 metrů, tak tam všude letadla typu VTOL (zkratka pro vertical take-off and landing, pozn. red.) mohou krásně přistát.

Stávající způsoby dopravy jsou tedy nedostatečné?

Teoreticky by samozřejmě na každém takovém ostrově mohl přistát vrtulník, ale asi nikdo z nás běžně helikoptérou nelétá, a to z mnoha důvodů. Je to hodně drahé, málo bezpečné, jak jsme bohužel mohli vidět na případu Petra Kellnera, a je to i hlučné. Na spoustě míst třeba helikoptéry kvůli hluku vůbec nechtějí. Letadla typu Zuri jsou ve všech ohledech lepší. Jsou zhruba stokrát tišší, jejich provoz je výrazně levnější a díky tomu, že všechny ty systémy včetně motorů jsou redundantní, v případě našich motorů osmkrát, tak cokoliv co může vypadnout, je tam zajištěno a stroj se dá dál krásně ovládat.

Až třikrát levnější

Jak moc se, mimochodem, váš první nákres liší od prototypu, na němž pracujete nyní?

Zatím je to pořád hodně podobné. Stroj má osm motorů, které letadlo kolmo zdvihnou. Stejně jsem to nakreslil úplně na začátku. Víc se to bude měnit až teď, kdy chceme během pár měsíců zveřejnit koncept, kterému říkáme Zuri 2.0. Tam už se budou některé věci lišit.

Váš letoun by měl mít dolet až 700 kilometrů a měl by létat rychlostí až kolem 300 kilometrů za hodinu. To je zajímavá představa, proč ale třeba nemůže létat rychleji? Jiná už existující letadla jsou přece rychlejší.

Podpořte Reportér sdílením článku