České chalupy podražily. Týdenní nájem vyjde až o pětinu dráž

Díky omezeným možnostem cestování do zahraničí prudce narostla poptávka po dovolené na českých chatách a chalupách. Mnohé z nich jsou vyprodané na rok dopředu. A to přesto, že ceny týdenních pronájmů stouply za poslední tři roky až o polovinu. „Lidé skoupili, co šlo,“ říká Daniel Boháček, spolumajitel agentury InterBohemia, o loňské sezoně. Ta letošní prý trhne nové rekordy.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Jak se na byznysu krátkodobého pronájmu chat a chalup podepsal covid?

Nejprve loni na jaře, kdy ještě nikdo pořádně nevěděl, co to covid je a co se bude dít, lidé panikařili. Byli zavření doma, žádné pobyty se neprodávaly, naopak všichni začali rezervace rušit. To trvalo do dubna. Pak Češi pochopili, že dovolená bude tentokrát jen v Česku, a následně jsme byli svědky něčeho, co jsme dosud nezažili.

 

Lidé vzali váš web útokem a spadl vám server?

Opravdu ano! Měli jsme rozpracovanou novou verzi našich webovek. A nastala taková smršť, že jsme ji museli nasadit dřív a skloubit ji se starou verzí, protože takový nápor návštěvníků jsme nikdy nezažili.

 

Kolik jich přibylo?

Oproti roku 2019 až o 30 procent. Standardně nejsilnější měsíc bývá leden, kdy se prodá 30–35 procent letní kapacity, a pak už prodejů postupně ubývá. Loni byl ale květen ještě silnější než leden. Navíc se trh obměnil. I čeští klienti už vyžadují určitý standard. Ale loni se poprvé pronajalo všechno. I nemovitosti, u kterých si myslíme, že úplně nesedí poměr lokalita nebo vybavení vs. cena požadovaná pronajímatelem. Lidé skoupili, co šlo.

 

 

Jak si stojí trh dnes, kdy se začíná život vracet do normálu?

Letošní letní sezona zase trhne rekordy. Meziroční nárůst sice není tak markantní, loni dělal 30 procent, letos to bude mezi 10–15 procenty. Ale je vidět, že zájem Čechů o dovolenou na chatách a chalupách pořád roste. Dříve platilo, že když budete shánět ubytování na léto v lednu, v pohodě seženete pěkný objekt za pěknou cenu. Dneska už to neplatí. Dnes se v lednu prodává mainstream, ale pěkný barák za pěkné peníze musíte rezervovat už v září říjnu. Běžně i rok dopředu.

 

Stouply ceny u všech typů objektů?

Ano a extrémně. Oproti loňské sezoně stoupla cena týdenního nájemného klidně o 15–20 procent. A oproti roku 2018 i o 45–50 procent. Je to dáno i rostoucí průměrnou mzdou, Češi jsou schopní za dovolenou utratit více peněz. Podle mě byl ale mnohem zásadnější fakt, že vzhledem k omezenému cestování do zahraničí si chalupy začala pronajímat i movitější klientela, která by o dovolené v Česku jinak nikdy neuvažovala. To odstartovalo cenový růst. Letos vyjde tuzemská dovolená klienta o 30–50 procent víc než v létě 2018.

 

Jak covid zamíchal s nabídkou nemovitostí? Je jich více, protože pronajímatelé cítí šanci dobrého zisku, nebo je naopak z nabídky stahovali, protože sami chtěli covid období prožít na chalupě?

Obojí. To, že se majitelé rozhodnou nechat si objekt jen k vlastnímu užívání nebo si ho přestavět na trvalé bydlení, se stává pravidelně. Taková fluktuace byla vždycky. Ale trh je teď natolik atraktivní a tak narostl, že v tom lidé vidí další možnost investice do nemovitostí. Poměr objektů, které z nabídky vypadávají, a nově příchozích se změnil ve prospěch těch druhých.

 

Ruku v ruce s tím, jak majitelé začali své rekreační nemovitosti pronajímat, stoupá i jejich prodejní cena. Rychlý růst ale přišel dávno před covidem. Je to tak?

Jsou to spojené nádoby, spirála. Poslední dva roky přidáváme do nabídky mnohem více objektů než dříve, kdy to byly nízké desítky. Dnes to je i přes 100 objektů za rok. A spolu s tím, jak rostou zisky – týdenní nájmy, rostou i pořizovací ceny nemovitostí. Není výjimkou, že se za poslední dva tři roky prodejní cena nemovitosti i zdvojnásobila. Co jste prodala v roce 2018 za 1,5 milionu, dneska prodáte za tři. To vím bohužel z vlastní zkušenosti, taky jsem blbě prodal. Moc brzy.

 

 

Ceny už se pravděpodobně na úroveň roku 2018 nevrátí. Je ale možné, že o něco klesnou?

Nemyslím si. Podle mě jsou teď ceny nemovitostí nastřelené, takže je možné, že porostou pomaleji, nebo dokonce budou stagnovat. Klesat ale rozhodně nebudou. Mimo jiné i proto, že na trhu už nejsou. Aby začaly pořizovací ceny klesat, museli by Češi přestat chtít na chaty a chalupy jezdit.

 

Což by ale teoreticky mohlo nastat v okamžiku, kdy zmizí hrozba covidu a lidé budou zase chtít vycestovat a třeba i dohnat, co zameškali. Vrátí se doba, kdy budeme upřednostňovat dovolenou v zahraničí?

Samozřejmě jsme o tom také přemýšleli, ale pořád si myslíme, že to tak nebude. Češi se v covidu naučili, že dovolená v Čechách je fajn. Myslím, že se stanou trendem dvě letní dovolené. Jedna v Česku a druhá v cizině. A pokud by přece jen stoupl počet dovolených v zahraničí, nahradí výpadek Čechů cizinci, kteří sem teď nemohli.

 

Jak velký zájem mají cizinci o dovolenou na českých chatách a chalupách?

To se v čase výrazně měnilo. Z kraje devadesátých let až do roku 2005 tvořili takřka 100 procent naší klientely cizinci, především Holanďané a Němci. Po roce 2002, kdy přišly první povodně, jsme zaregistrovali první pokles zájmu ze strany Holanďanů. Už se nejspíš Česka nabažili, a navíc začali pronajímatelé zvedat ceny. Tehdy jsme se začali pomalu přeorientovávat i na domácí trh. A před covidem tvořili Češi 95 procent klientely, zbytek byli Holanďané, Němci, Britové a další.

 

Co Čechy přimělo začít si pronajímat zdejší chalupy?

Stejně jako se cizinci nabažili České republiky, nabažili se Češi zahraničí a začali znovuobjevovat krásy domoviny.

 

Firmu zakládal váš otec v 90. letech. V čem se za třicet let proměnily chutě české klientely?

Významné plusy představují objekty u vody nebo v její blízkosti, soukromí, klid, ideálně samota s výhledem. A pokud je nemovitost stylizovaná do luxusu, nemáte o klienty nouzi i s týdenním nájemným 40–50 tisíc korun.

 

To jsou kritéria, na která Češi slyšeli vždycky, nebo dříve měli jiné preference?

Dříve se o takovéto nemovitosti zajímali jen cizinci. Na jejich poměry to nevycházelo draze, zatímco Češi raději za ty peníze jeli na dovolenou do zahraničí nebo na to jednoduše neměli. Před pěti deseti lety nebylo úplně sexy strávit dovolenou v Česku na pronajaté chatě.

 

Mám pocit, že dřív byl ten, kdo trávil dovolenou v Česku, považován tak trochu za lůzra.

Přesně tak. Kdo nejel do ciziny, jako by na dovolené ani nebyl. Dneska, když někdo řekne: „Byli jsme na horách v super krásný chalupě“, chtějí všichni vidět fotky a vědět, kde přesně to je. Dnes má dovolená v tuzemsku stejnou hodnotu jako dovolená v zahraničí, je to „in“. Proto jsme ochotní za ně tolik zaplatit.

 

Jaké požadavky mají Češi na dovolenkové chalupy dnes? Jaká kritéria jsou nejdůležitější?

Prim hraje lokalita: Lipno, Krkonoše, Šumava, Třeboňsko. Tam pronajmete i horší nemovitosti za vysokou cenu. Nebo jakákoli lokalita v okolí vodní nádrže nebo kde jsou důležité památky – Kokořínsko, Máchovo jezero. Následuje velikost objektu a vybavení, bazén a posledních pět let se ukazuje jako velmi důležité, jestli majitel povoluje psy. Osmdesát procent z lidí, kteří využívají náš vyhledávač, zaškrtává kategorii „s mazlíčkem“.

 

Vážně tolik?

Je to tak. Češi jsou národ pejskařů, proto pronajímatelům vždy doporučuju povolovat aspoň malé pejsky. Lidé je mají jako děti, takže buď pojedou na dovolenou se psem, nebo nepojedou vůbec. Takže ano, chaty a chalupy s bazénem dnes letí, ale pokud povolujete aspoň malé psy a zároveň máte oplocený pozemek, tak to je výhra v loterii.

 

Takže oplocený pozemek kvůli psovi je dnes důležitější než například písek a houpačka pro děti?

Určitě. Nepsaným standardem je dnes venkovní posezení, ať už s grilem, nebo ohništěm. Jakmile tohle nemáte, je nemovitost skoro nepronajmutelná. Bazén je veliké plus, dále možnost domácího mazlíčka. A nejpoptávanější ohledně velikosti je nemovitost se třemi ložnicemi pro 6 lidí. Tam je poměr peněz, které můžete vydělat, s ohledem na velikost chaty, náročnost na úklid a přípravu na další turnus, zdaleka nejlepší.

 

V nabídce máte i pár „vystajlovaných“ chatiček u soukromého rybníka s vlastní pláží. Jaký je o moderní designové nemovitosti zájem?

Někteří majitelé to pojali skutečně velkoryse, takže celodřevěná chatka s moderním designovým zařízením na břehu rybníka s terasou – což je přesně typ chaty, kam movitější pražská klientela ráda zavítá – vyjde klidně na 30 tisíc za týden. Kategorie luxusních objektů ale není bůhvíjak široká. Covidová doba nahrála tomu, že si každý řekl: „Hele, mámo, máme chalupu, tak ji pronajmeme.“ A i za průměrnou chalupu dnes dostanete nadprůměrné peníze. K poměru k této kategorii je luxusních objektů podstatně méně.

 

Které objekty jsou naopak hůře pronajímatelné až nepronajmutelné? Vedle těch, co nemají venkovní posezení.

Obvykle bývá problém s apartmány. Češi si chtějí pronajmout celou chalupu, mít ji jenom pro sebe. Sdílet část domu s někým jiným je už nebaví. Proto takové ani moc nechceme brát do nabídky. Dále jdou špatně na odbyt objekty ve vesnici, kde „nic není“, poblíž není koupání ani významná památka, a majitelé přesto cenu nadsadí.

 

Vidíte, myslela jsem, že to budou spíše objekty, které ještě neprošly rekonstrukcí, jsou „ošuntělé“ a nenabízejí určitý standard typu splachovací záchod a teplá voda.

Před covidem, ještě v roce 2018–2019, byste měla pravdu. Tehdy platilo, že pokud objekt nemá splachovací WC, teplou vodu nebo venkovní posezení, špatně se prodává. Ale covid zamíchal kartami. Teď jsou Češi rádi, když mohou vycestovat za jakoukoli cenu. A když v té ceně podprůměrné vybavení chat zohledním a nabídnu je o 40–50 procent levněji než standardní chatu, lidé si to v postcovidové době koupí. Dnes prodáte cokoli.

 

Předpokládám, že klienti si občas stěžují. Na co nejčastěji?

Když po příjezdu nesplňuje realita jejich představu, přestože objekty fotíme co nejrealističtěji a detailně je popisujeme. Ale nábytek je třeba opotřebovanější, plně neodpovídá vybavení kuchyně nebo mají připomínky k nedostatečnému úklidu, většinou když ho zajišťovali klienti předchozího turnusu.

 

Zažil jste někdy při vyřizování stížností horkou chvilku?

Nejhorší situaci jsem zažil loni. Nábytek byl v objektu rozestavěn trochu jinak než na fotkách, byl už lehce opotřebovaný a klientům se to po příjezdu nelíbilo natolik, že odmítli dát pronajímateli kauci. To je ovšem nezbytná podmínka k nastoupení na pobyt. Nakonec se musela volat policie a řešilo se to přes právníky. Majitel pak klientům vracel 50 procent z ceny pobytu.

 

Jak často se situace takto vyhrotí?

Z tisíců pobytů, co ročně prodáme, to je jeden dva. Klasických reklamací jsou řádově desítky, u právníků, popř. u soudu skončí jednotky až nízké desítky. Důvodem opět bývají nesrovnalosti a nespokojenost v okamžiku převzetí nemovitosti.

 

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama