Stále nám chybí přes třicet procent zákazníků, říká šéfka prodejen Esprit

4. srpna 2020

Petra Kheková, šéfka společnosti Retail Fashion, která v Česku provozuje prodejny Esprit

archiv

Obchody jsou sice otevřené, ale lidí chodí zhruba o třetinu méně. Tržby se stále nepřiblížily loňské úrovni, poslední měsíc jsou o patnáct až dvacet procent nižší než loni, popisuje v rozhovoru Petra Kheková, šéfka společnosti Retail Fashion, která v Česku provozuje deset prodejen s oblečením značky Esprit. Oproti předešlým měsícům se situace zlepšuje, není ale jasné, zda to vydrží i po konci letních slev.

V půlce června jste měli obrat o čtyřicet procent nižší než loni. Došlo už ke zlepšení?

Červenec je na tom v meziročním srovnání po stránce obratu lépe než předešlé měsíce, květen byl minus padesát, červen minus čtyřicet. Teď jsme nějakých minus patnáct dvacet procent. Ale ještě úplně nedokážeme vyhodnotit, jaký je důvod. Jestli je to slevami, anebo tím, že už se lidé vrací. Ukáže se na podzim, až se vrátí nové kolekce a skončíme se slevami.

Očekáváte další návrat kupujících?

Bylo by skvělé, kdyby se už situace normalizovala, ale zákazníků stále chybí přes třicet procent. Extrém máme v obchodním centru Palladium v Praze, kde postrádají turisty a tam nám chybí 55 procent, což je velký problém.

Podle posledního Google mobility reportu je v Praze o třicet procent méně lidí na pracovištích, tak ti vám asi také chybí…

Naše prodejny jsou ve větších nákupních centrech spojených s kancelářskými komplexy, takže to pociťujeme. Pokud budou lidé dlouhodobě pracovat z domova, bude to na nás mít negativní dopad. Často se stávalo, že si odskočili přes poledne něco koupit, nebo se zastavili po práci. I takové věci budou mít velký vliv na to, jak budou obchody prosperovat, a my na to musíme být připraveni reagovat.

Vidíte mezi obchodními centry, kde se nacházíte, nějaké větší rozdíly? Tedy kromě zmíněného Palladia.

Jsme jen v Praze a v Brně a ve velkých nákupních centrech. Ale platí, že čím je nákupní centrum menší, tím je propad v návštěvnosti mírnější. Menším centrům zůstala nějaká stálá klientela. Za jídlem si lidé dojedou, to je a bude potřeba vždy.

Ještě na jaře jste otevírali nový obchod na Národní třídě. Museli jste jej rozjet za původních nájemních podmínek, když v tu chvíli bylo už vše jinak?

Podařilo se nám nějakou slevu vyjednat, ale v tuto chvíli ne takovou, jakou bychom potřebovali. Je to hezké místo, centrum města, má správnou velikost. Jen jsme počítali, že potřebujeme minimálně dvakrát více návštěvníků, než kolik dnes chodí. Tak doufáme, že se turisté brzy vrátí.

Jak vypadaly úsporné kroky, které jste dělali?

Podpořte Reportér sdílením článku