Léta jsme se chystali na vydání Orwella a teď ho žijeme v praxi

Audioknihy postihl na jaře s příchodem covidu hlavně propad prodejů CD. Na nich se do té doby prodávala zhruba polovina audioknih. „V té chvíli se ukázalo, že nás zachraňují downloady a také vlastní studio“, popisuje Tomáš Výchopeň, ředitel vydavatelství Tympanum.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Jak se daří audioknihám za covidu?

Bylo to bláznivé, je a bude. První nouzový stav byl šok. Do té doby platilo, že zhruba polovinu prodejů dělala CD a polovinu downloady. Takže pro nás znamenalo zavření obchodů okamžitý propad o padesát procent. Nic moc. Vymýšleli jsme opatření, jak propad kompenzovat, jak zředit rizika, jak posílit, co funguje, psal jsem srdceryvný e-mail obchodním partnerům, že možná nebudeme moci splácet v termínech.

 

Jaká opatření jste udělali?

Třeba jsme zředili ediční plány, u některých titulů dokonce zvažujeme, zda je vůbec vydat. Možná vyjde levněji nechat pár tisíc dolarů vložených do licence propadnout než titul vyrobit a riskovat. Nakonec jsme vše poplatili včas anebo s přijatelným zpožděním a zatím jsme z toho vyšli dobře. Až do covidu jsme také každou audioknihu ozvučovali novou hudbou na míru, teď už ne. Nakoupili jsme členství v hudební databance a velkou část audioknih ozvučujeme z databanky, což je levnější a efektivnější. Hlavně jsme ale už loni udělali dva investiční kroky, které se parádně potkaly s pandemií a pravděpodobně nás zachránily, spíše než nějaké operace s fakturami.

 

O jaké šlo investice?

Inovovali jsme e-shop, takže se přes něj dají koupit downloady. Do té doby fungoval jen jako zásilkovna cédéček. Novou podobu e-shopu jsme spustili 17. prosince loňského roku, v lednu doladili a dva měsíce nato se ukázalo, že downloady nás zachraňují. Důležité bylo, že se nám podařilo aktivizovat naše zákaznické jádro a naši posluchači nás obdivuhodně pronesli první krizí, za to jsme jim velmi vděční. Byli třeba ochotni si koupit to, co jsme ještě nezačali vyrábět.

 

A ta druhá investice?

Další věc, která se nám podařila, bylo zahájení stavby vlastního studia loni v říjnu. Dokončili jsme ho v únoru a otevřeli dvanáct dní po vyhlášení nouzového stavu 23. března. To byly dvě šťastné náhody, které nám pomohly minutu před půlnocí. Finančně to samozřejmě tak dokonalé není, investice do studia je ohromná, a ještě pár let se bude splácet. Nicméně máme jistotu zázemí a můžeme vyrábět rychleji, trošku kvalitněji a trošku levněji. To je fantastická výhoda.

 

Dříve jste audioknihy natáčeli externě, pronajímali jste si studio i zvukaře?

Ano, teď máme studio přímo v našich prostorách, můžeme v něm experimentovat, vidíme pod ruku zvukařům a režisérům, zachytíme včas problémy, přímo ovlivňujeme tvorbu a navázali jsme se všemi užší kontakty. Máme tým interních zvukařů, mohou se vzájemně zastupovat, když je třeba někdo v karanténě, může nastoupit jiný zvukař. Když je v karanténě herec, jako se to stalo Petru Čtvrtníčkovi, kterého odvezli do nemocnice dva dny předtím, než měl u nás nastoupit, nemohli jsme sice audioknihu natočit, ale dokázali jsme přeobsadit volné frekvence.

 

 

Zmínil jste, že jste zředili ediční plán…

Rozložili v čase. V dubnu jsme odhadli, že se problémy potáhnou roky, a vše jsme zrevidovali. Co jsme nezačali, jsme odsunuli, nevěděli jsme, zda budeme mít na splácení faktur. Takže duben až srpen jsme vyráběli to, co bylo rozděláno před covidem, a jen jsme to dopekli. Nově jen ty tituly, kde byla stoprocentní jistota, že se vyplatí vydávat i za nejistých podmínek. Audiokniha se totiž vyrábí v průměru tři měsíce a doba se mění velmi rychle, obzvlášť nyní. Na začátku před natáčením máme nějakou obchodní úvahu, ale stalo se nám, že než jsme ji vyrobili, ukázalo se to jako nesmyslné.

 

Co myslíte tím, že se ukázalo, že je to nesmyslné?

Třeba některé audioknihy jsme se rozhodli lisovat i na cédéčka, protože určité publikum si CD žádá. A my jsme v půlce zjistili, že zase zavřeli obchody a není je kde prodávat. A než jsme dotočili, zase otevřeli. Taky nevíme, zda vyrábět obálku na CD, nebo jen malinkatý obrázek do e-shopu, rozdíly v investici jsou i desítky tisíc, časově měsíc až dva. Musíme rychle vymýšlet způsob, jak nahrávku původně určenou pro cédéčko adaptovat na download a naopak.

 

 

Objevily se také nějaké nečekané změny k lepšímu?

Proměna edičního plánu nám například umožnila některé knížky vydat okamžitě, jako aktuálního Aleše Palána. Nebo jiný dobrý příklad, náš nynější skoro největší prodejní hit, kterým je výběr pohádek Miloše Macourka s názvem Nabroušené pohádky. Natáčeli jsme s Otakarem Brouskem ve studiu něco jiného. A on přišel s tím, že se v dubnu nudil a svépomocí natočil jakousi nahrávku a co prý si o ní myslíme. Poslechli jsme si to a spadly nám brady. Úžasná nahrávka, s tou energií, co do toho vtělil, když neměl zrovna co dělat. Rychle jsme opatřili licenci, vyrobili obálku, Petr Nikl za tři dny nakreslil ilustraci. Za čtyři týdny od chvíle, kdy přišel, vyšla audiokniha. Kreativita vyvěrá z chaosu.

 

Takže celkově u vás vydaných audioknih nakonec neubylo?

Nakonec jsme vydali na devadesát audioknih, jako byl původní plán. Ale čtvrtina z nich jsou úplně jiné knížky, než jsme měli v plánu. Třeba jsme se domluvili s Vojtou Kotkem, který byl jeden z těch, kdo se nebáli za první vlny jezdit natáčet. Na jaře natočil druhý díl Stopařova průvodce po galaxii, k čemuž jsme po mnohaletém zápase s agentem získali licenci. Tak jsme si na podzim řekli, divadla nehrají, natočíme všechny díly. Za tři měsíce jsme měli licenci, mezitím jsme natáčeli, a nakonec snad do roka vydáme všechny díly.

 

Zmínil jste, že dříve byl prodej audioknih na CD a formou stažení zhruba vyrovnaný. Jak je to nyní?

Předběžné odhady jsou, že polovička lidí kupujících CD se naučila kupovat downloady, i v segmentech dříve vyloženě cédéčkových, jako jsou dětské knížky nebo historické detektivky Vlastimila Vondrušky. To jsou určité skupiny posluchačů, kteří buď moc neumí s počítačem, anebo prostě mají rádi CD do sbírky. A stáhnout si audioknihu je pro ně složitější. Ti byli donuceni se naučit novým způsobům. Teď před Vánoci se ale ukazuje, že to tak horké snad nebude, zájem o CD vzrostl, voucher nebo download jako dárek tolik nefunguje. Nicméně stáhnuté audioknihy celkově posílily, odhaduji, že budou dělat asi tři čtvrtiny tržeb.

 

Myslíte, že trh audioknih jako celek půjde za letošní rok nahoru?

Myslím, že ne. Audioknihy rostly až do loňska meziročně dvojciferně, podle zprávy Asociace vydavatelů audioknih za rok 2019 dokonce skoro o 39 procent, i když část z toho je asi ovlivněna změnou složení členů Asociace. Báli jsme se, že za letošní rok bude výrazný pokles, zatím se ukazuje, že snad ne, možná bude stagnace.

 

Není cédéčko mrtvý nosič? Kolik času mu ještě dáváte?

My jsme si už před sedmi lety mysleli, že CD je mrtvé, ale pletli jsme se. Na jaře už to vypadalo najisto, že umřelo, ale teď před Vánoci dělaly tržby z CD padesát procent. Lidi pořád mají přehrávače, setrvačnost je překvapivě veliká a dárek je prostě dárek. Bude v tom i takový zpětný proud, myslím. Jak je vše online, školy, schůzky, firemní porady, držíme se zuby nehty fyzického světa. Takže nějakou dobu CD ještě neumře, i když se zřejmě stane takovým luxusním, dárkovým zbožím.

 

Co nyní třeba natáčíte?

Před měsícem jsme otevřeli druhé studio a první velká audiokniha, kterou tam točíme, je rozhovor Jana Konvalinky a Aleše Palána Spánek rozumu plodí příšery. Je to diskuse novináře a spisovatele Aleše Palána s prorektorem Univerzity Karlovy a biochemikem o aktuálních problémech. Oba jsou mimořádně schopní řečníci, zní to, jako by si povídali naprosto spontánně. Část textu dokonce aktualizují za jízdy, protože knížka vznikla už na jaře a mezitím se leccos událo. Audiokniha tak bude o něco aktuálnější než kniha papírová. Je úžasné, že točíme něco tak superaktuálního, protože dříve bylo zpoždění za knihou rok dva. Pan Palán úžasně spontánně reaguje, různě se s prominutím uchechtává a pofrkává, je rozkošné poslouchat takový rozhovor, který je odborně medicínsky i novinářsky na výši.

 

Jaké máte letos zatím nejprodávanější tituly?

Kromě Adamsova Stopařova průvodce a Vondruškových detektivek je to určitě třetí díl Prašiny s Matoušem Rumlem. Dále již zmíněné Nabroušené pohádky Miloše Macourka, audioknihy Aleše Palána, kterému jsme letos vydali několik knih. Hodně věříme Honzovi Vojtkovi a jeho audioknize Vztahy a mýty, čte sám autor a klaplo to parádně, to by si každý dospělý měl poslechnout. Velmi úspěšné jsou dětské audioknihy, letos vyšel například Medvídek Pú v novém podání Vojty Kotka. Vyšly další knížky Davida Walliamse s nepřekonatelným Jiřím Lábusem, nejnověji Ledová obluda. A Petr Čtvrtníček fantasticky načetl Karlíka a velký skleněný výtah, což je pokračování Karlíka a továrny na čokoládu, teprve loni vyšlo poprvé česky knižně.

 

To natočil po covidu?

Ano, museli jsme čekat a doufat, že bude zdravý. Bylo to dramatické, naštěstí ve chvíli, kdy začal posílat drzé SMS z JIPky, jsme pochopili, že to přežije, a byli jsme moc rádi.

 

Co obsahuje váš ediční plán na příští rok?

Stopařova průvodce galaxií díly tři až pět jsem už zmiňoval. V lednu ale chceme vydat dvě zásadní díla, na která jsme se celé roky těšili, 1984 a Farmu zvířat George Orwella. Teď navíc ve společnosti prakticky zažíváme celého Orwella naživo, tak věřím, že naše audioknihy ukážou, že to tehdy myslel jako varování, a ne jako plán.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama