V Praze se rozjely nájmy, v regionech lidé hledají „druhý domov“

Pandemie rozproudila trh s nájemním bydlením v Praze: zvedla se nabídka, vyšponované ceny nájmů klesly. S postupující únavou z karantény je podle šéfa společnosti Bezrealitky.cz Hendrika Meyera vidět, že lidé jsou opatrnější a s prodeji i nákupy nemovitostí váhají.

Jsme v druhé karanténě během šesti měsíců. Lze říct, co se na realitním trhu změnilo?

K největšímu přesunu došlo u bytů na pronájem. Nabídka vzrostla tak o třicet procent, nájmy díky tomu klesly. Dělo se to už na jaře a teď to pokračuje. Ekonomická situace je nejasná, řada domácností kvůli tomu shání levnější nájem, než mají teď. Část lidí také odložila pořízení bydlení na hypotéku, vyčkávají a žijí dál v nájmu. V Praze se na jaře dostala na trh celá řada bytů, které majitelé pronajímali přes Airbnb a podobné služby na krátkodobé nájmy. Jsou to pěkné byty, hodně v centru, s nižším nájmem než dříve. Ale hodně lidí shání ještě něco levnějšího. Na jednu stranu je nyní velká nabídka, což v Praze dříve nebývalo, ale nepotkává se úplně s poptávkou.

 

Jak je to s počty skutečně dokončených transakcí – ať už jde o pronájmy, nebo prodeje bytů? Změnilo se to s pandemií?

U pronájmů vzrostl počet transakcí přes náš web o třicet procent. Dlouhodobý průměr jsme měli okolo tří tisíc zprostředkovaných pronájmů měsíčně, teď jsou to poslední měsíce zhruba čtyři tisíce. U prodejů nemovitostí byl přes léto pokles – banky sice hlásí nárůst zprostředkovaných hypoték, ale to je podle mě víc o tom, že si lidé brali největší možné hypotéky, co jim banky dovolí. U prodejů vidíme spíš stagnaci nebo malý pokles uzavřených obchodů.

 

Čím si vysvětlujete, že hypoteční trh v Česku i přes nejistotu v letošním roce rostl?

Roste hlavně v hodnotě realizovaných hypoték. Ceny nemovitostí i v letošním roce dál rostly a lidé si brali hypotéky na maximum. Řada transakcí byla rozjednaných ještě zkraje roku, teď ve třetím kvartálu se situace komplikuje. U nájmů je reakce na změnu situace velmi rychlá, u prodejů to vždy nějakou dobu trvá.

 

 

Česká národní banka na jaře rozvolnila podmínky pro banky, za jakých podmínek mohou půjčit na hypotéku. Bylo to na trhu znát?

Bez toho by byl na trhu pokles, takto se prodeje aspoň držely. Lidé dostali možnost čerpat vyšší hypotéku na konkrétní nemovitost. I díky tomu vypadá celý hypoteční trh větší, než odpovídá počtu reálných transakcí.

 

Z vašich statistik vyplývá, že po delší době došlo v Praze ve třetím čtvrtletí k poklesu prodejní ceny bytů – o necelá tři procenta proti předchozím třem měsícům. Myslíte, že metropoli čeká období stagnace nebo poklesu cen?

Ceny nemovitostí v Praze jsou hodně o turistech, manažerech, investorech. To je nyní mrtvý byznys, zájem investovat do nemovitostí tady nyní není. To je důvod, proč ceny mírně klesly z kvartálu na kvartál. Pokud se situace zcela uklidní, bude očkování, začne se opět cestovat, vrátí se mezinárodní turisté a investoři, začnou opět fungovat krátkodobé pronájmy, ceny se vrátí k růstu. Možná už ne v tom tempu, které bývalo. Ale jinak nevidím moc důvodů pro nějaký dlouhodobější pokles.

 

 

Naopak ve většině regionů mimo Prahu ceny nemovitostí dál rostly. Proč?

Základním důvodem je, že se tam nabídka nezvýšila například o byty určené původně ke krátkodobým pronájmům, a poptávka zůstala docela velká. V regionech byl také vidět posun k chatám a chalupám, nákupům „druhých domovů“. V některých firmách se osvědčil přechod zaměstnanců na home office, a lidé se přestěhovali na venkov a pracují odtamtud. Potom je jedno, zda je to půl hodiny, nebo dvě hodiny od Prahy, důležité je připojení k internetu. To také pomohlo nakopnout počet transakcí mimo Prahu.

 

Jedna schůzka musí být vždy

Bezrealitky.cz mají čerstvě nového majitele, Marka Rosenbauma, zakladatele poradenské společnosti Tacoma. Je to pro vás změna?

Před tím to byly tři investorské skupiny a ty měly občas rozdílné zájmy. Teď je to jednodušší na domluvu. Máme stejný pohled na to, jak se dál rozvíjet. Chceme především dokončit digitalizaci.

 

Co to ve vašem případě znamená?

U pronájmů máme digitalizované vše. Od inzerce přes prohlídky, vytvoření a podpis smlouvy. Stále platí, že člověk se chce na tu nemovitost jít osobně podívat – jedna schůzka musí být vždy. Podobně to chceme mít i u prodeje nemovitosti. Až budeme mít toto vše digitalizované, chceme automatizovat hypotéky ­– od žádosti až po konečné schválení. Pro online jsou tam zatím omezení ze zákona, něco neumožňují ani banky. Řešíme také přepisy energií a služeb, lidé to nechtějí řešit, někam chodit a znovu se podepisovat. To chceme zjednodušit.

 

Co teď ještě není možné u hypoték vyřizovat online?

Můžete požádat o hypotéku, vše vyplnit, ale zatím není možné jednoduše online identifikovat člověka, zda to je skutečně on. Těším se na BankID, příští rok by se to mělo pomalu objevit. Tím se posuneme už hodně daleko. (BankID umožní identifikovat se prostřednictvím elektronického bankovnictví napříč různými online službami a weby, pozn. red.)

 

Jedním z pochopitelných bloků při prodeji nemovitosti je domluva o tom, jak a kdy se budou převádět peníze. Je to věc, do které chcete vstupovat také?

My nabízíme zprostředkování služby advokátní úschovy, s čímž máme dlouhodobou dobrou zkušenost. Ale cítíme, že pro některé lidi to není dostatečné. Jednáme proto s bankami, abychom mohli nabízet i bankovní úschovu, ideálně společně s žádostí o hypotéku. Sami se do toho nechceme pouštět. Pro nás to končí tím, že máme důvěryhodného advokáta a banku, abychom garantovali, že nikdo s penězi nemanipuluje a jsou v dobrých rukou, a v okamžiku přepisu nemovitosti v katastru odejdou peníze k původnímu majiteli nemovitosti.

 

Váš obchodní model je postavený na tom, že vytlačujete z trhu realitní makléře a realitky. Myslíte, že jim můžete ukousnout větší kus trhu, než teď máte?

Na zprostředkování pronájmů máme podíl asi dvacet procent na celé republice, v Praze okolo čtyřiceti procent, a to je konzervativní odhad. U prodejů máme podíl nižší, okolo deseti procent. Abychom nabrali další kus trhu, nestačí být už jen online. Na trhu je skupina lidí, kteří se chtějí při prodeji nemovitosti poradit, jde o velké rozhodnutí a hodně peněz. Chceme náš tým rozšířit o pomocnou ruku, průvodce, kteří je navedou, jak používat naše online nástroje – jak si nafotit byt, jaké údaje zveřejňovat. To nás posune dál.

 

Vy uvádíte, že zprostředkovat prodej nemovitosti přes vás vyjde výrazně levněji, maximálně do dvaceti tisíc korun. Ale co za to dostanu?

V našem největším balíčku je vše od nafocení nemovitosti přes inzerci, právní služby, konzultace, advokátní úschovu až po vklad do katastru. To vše se skutečně vejde do dvaceti tisíc korun. U nájmů to je méně, nájemní smlouvu nabízíme za 200 korun. U realitek se běžně platí provize čtyři až pět procent z prodejní ceny nemovitosti, což odpovídá nějakým 200 tisícům korun.

 

Je tento online model prodeje nemovitosti přenositelný do jiných zemí?

Asi před rokem a půl jsme spustili web na Slovensku, kde jsme se hodně naučili. Máme v plánu další expanzi, konkrétně se připravujeme na Polsko. Podle toho, jak se nám to povede, se pustíme do dalších zemí. Technologie je na to připravena, překlad webu je jednoduchý a princip hledání nového bydlení a systém provizí realitních makléřů je ve všech zemích velmi podobný.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama