Při větší konkurenci by mohly byty zlevnit o desítky procent
18. listopadu 2021
Při větší konkurenci by mohly byty zlevnit o desítky procent
18. listopadu 2021
Při větší konkurenci by mohly byty zlevnit o desítky procent
„Náklady na stavbu jsou v Polsku srovnatelné s našimi, ale díky velké konkurenci jsou ceny bytů výrazně nižší,“ říká Marcela Fialková, ředitelka strategie a komunikace developerské firmy UDI Group. Ceny dostupných bytů pro obce by podle ní mohly být o víc než polovinu levnější, než jaká je dnešní tržní realita. Rozhovor si můžete poslechnout i ve formě podcastu.
Všechny firmy stavějí s přibližně stejnými náklady, v tom velký rozdíl není. My jsme dali veřejnou nabídku, že jsme při pokrytí nákladů a nějaké přiměřené marži schopni pro obce nebo stát postavit byty za mnohem dostupnější ceny.
Bylo to čtyřicet tisíc za metr obytné plochy plus dvě stě tisíc za podzemní garážové stání. Ta nabídka byla zhruba před rokem, ještě před růstem cen materiálů i prací. Dnes by to bylo třeba někde kolem pětačtyřiceti tisíc. A stále to platí.
Jednáme intenzivně s několika městskými částmi, ale s veřejnou správou je to vždycky na delší dobu. Každý je opatrný, aby pak rozhodnutí nemohlo být nějak napadeno a zpochybněno. Myslím, že by stát neměl stavět sám, ale že by mohl například vysoutěžit určité typy projektů, které by byly odladěné a maximálně efektivní, a pak je nabídnout obcím, aby si z nich mohly vybrat. To by jim významně zrychlilo a zlevnilo přípravy staveb. Pro dostupné bydlení by to mohlo být velmi dobré řešení.
Pozemky jsou dnes v Praze určitě dražší, nicméně je také fakt, že dnes se prodávají byty postavené na pozemcích, které byly kupovány před pěti či deseti lety, tedy za jiné ceny, než jsou ty dnešní. Ve Varšavě jsou zase dražší stavební práce, protože se tam více staví a developeři se přetahují o stavební kapacity. Celkově se tedy dá říct, že je nákladová stránka docela srovnatelná.
Je to věc konkurence. Projekty, které jste viděl, musely být blíže k centru než ten náš. My jsme prodávali přibližně za 8 700 zlotých na metr, tedy asi sedmačtyřicet tisíc korun. A nebylo to proto, že bychom nechtěli prodat co nejlépe, to chce každá firma. Ale s vyšší cenou bychom se neprosadili. Polský trh má svá specifika, jednak se klienti více vyznají v materiálech a vyžadují, aby byly kvalitní, což stavby prodražuje. A zároveň se velká většina bytů prodává v podobě „shell and core“, tedy bez podlah a koupelen a lidé si to pak dostavují sami, což zase cenu bytu posouvá dolů.
Podpořte Reportér sdílením článku
Zakladatel magazínu Reportér.