Z nadaných dětí ty takzvaně „normální“ prostě neuděláte

11. října 2022

archiv MUNI

Narodily se s neobvyklými rozumovými schopnostmi. Přesto to mohou mít ve škole těžší než ostatní. Potíž je, že škola často jejich mimořádné nadání neodhalí anebo neví, jak ho správně rozvíjet, říká psycholožka Šárka Portešová. Takové děti pak mohou učitelům a spolužákům připadat divné, ocitnout se v izolaci nebo úplně ztratit o školu zájem.

Jaké problémy řeší nadané děti a jejich rodiče nejčastěji?

Souvisí to už se samotným vývojem, který je často odlišný už od útlého dětství. Rodiče si to mnohdy uvědomují, zejména maminky.

S jakými pocity výjimečnost svých dětí přijímají?

Mísí se to od radosti, že je dítě velmi chápavé a zvídavé, až po určité obavy, že to kvůli své odlišnosti bude mít v životě těžké.

Jak se vlastně takové nadané dítě pozná?

Mezi vlastnosti, které jsou pro tyto děti typické, patří extrémní otevřenost ke všemu novému. Ty děti se neustále na něco ptají a chtějí věci poznat velmi do detailu. Získané informace zobecňují a jsou schopny je přenášet do jiného prostředí. Velmi brzy rozumí abstraktním pojmům a jsou schopny je používat. Mívají vytříbený smysl pro humor a také silný smysl pro spravedlnost a pravidla. A mají intenzivní prožívání.

Co to znamená?

Spoustu záležitostí prožívají jinak než jejich vrstevníci, což právě souvisí s těmi rozumovými schopnostmi. Dělali jsme před časem výzkum dětských strachů a zjistili jsme, že už kolem šesti let se nadané děti bojí úplně jiných věcí než jejich vrstevníci.

Předpokládám, že děti v šesti letech se obvykle bojí čerta nebo tmy…

Ano. A u těch nadaných se ukázaly strachy, které nesouvisejí s nimi samotnými, ale s věcmi, které mohou ovlivnit či ohrozit celou společnost. Byly to obavy o životní prostředí, strach z virů a bakterií, válek, zániku sluneční soustavy a podobně. Potíž ale je, že nemají dost životních zkušeností na to, aby všechny tyto informace emočně zpracovaly.

Takže se tím pak trápí více než dospělí?

Podpořte Reportér sdílením článku