Opera je ekonomický nesmysl, ale krásný a úžasný nesmysl

3. srpna 2021

Jiří Ludvík hraje od šesti let na housle a je primášem Cimbálové muziky Antonína Stehlíka.

archiv

Hudební festival Znojmo sotva skončil, jeho tvůrci ale už musí finišovat s programem na příští rok. Začnou se propojovat s festivalem v rakouském Retzu a rozpočet se tak prakticky zdvojnásobí. Začátky před šestnácti lety nebyly jednoduché. „První festival skončil strašným dluhem, tak jsme si řekli, že uděláme větší. Ten taky skončil dluhem,“ popisuje jeho šéf Jiří Ludvík.

Když jste začínali v roce 2005 s Hudebním festivalem, bylo ve Znojmě, jak sám říkáte, jen pár příznivců hudby. Proč jste do toho šel?

Jsem patriot, lepší místo na život než Znojemsko není. Baví mě místní historie, máme tu s kamarády vinohrad, půdu, rodinu, hrozně moc přátel. Začal jsem tehdy učit na gymnáziu a stýkal jsem se s lidmi, jako je významný dirigent Roman Válek. Bavili jsme se o tom, jak je Znojmo mrtvé, že je tu masové opíjení při vinobraní a dál nic. Takže jsme si s Romanem řekli, že něco uděláme. V březnu jsme si dali schůzku, že bude v červenci festival. Skončilo to strašným dluhem, tak jsme se rozhodli, že uděláme festival ještě větší. Ten taky skončil dluhem. Sponzoři nebyli, podpora radnice byla nula.

Z čeho jste tedy festival platili?

Nějak jsme peníze přelévali. Umělci čekali, až začne další festival, a my přelévali peníze z hromádky na hromádku. Takhle jsme vytloukali klín klínem, postupně se to splácelo.

Dnes už se vám festival zaplatí a na kolik vlastně přijde?

Celý koncept jsme tlačili k tomu, abychom byli s rozpočtem přes pět milionů korun a mohli se dostat do grantového systému pro festivaly na ministerstvu kultury. V něm je jen dvanáct festivalů v oblasti klasické hudby. Podmínkou je, že dva roky musí být rozpočet nad pět milionů. Letos máme rozpočet kolem šesti milionů, z toho dva miliony jdou na operu. Opera je finančně dost nerentabilní, je to největší ekonomický nesmysl v hudbě, co existuje. Je tak složitá a úžasná, že kromě jednoho případu nikdy v dějinách ekonomicky nefungovala.

Proč?

Je drahá a exkluzivní. Vstupenka by musela stát tři až čtyři tisíce, a to za operu nikdo nezaplatí. Ale stejně do toho jdeme, je to něco úžasného a nic lepšího lidi zatím v kultuře nevymysleli. Když to vysvětluju studentům, tak jim říkám, že opera je jak americký velkofilm, ale bez střihů. Je tam super muzika, divadlo, efekty, děj, texty, kostýmy, scéna, ale všichni to musí dát v jedné chvíli při představení na první dobrou. Je to náročné. Naše letošní opera je relativně menší, má kolem padesáti umělců a dalších dvacet lidí je realizační tým. Operu si od začátku vzala pod sebe šlechta, platily si ji královské rody a už od těch dob je tam hrozná ekonomická disproporce. Tím je dána ta exkluzivita a také cena.

Jak se vám do Znojma od počátku dařilo nalákat a přivést světové hvězdy, ať už z opery, či jiné?

Jsou hvězdy a hvězdy. Některé jsou nadšené, že přijedou do nějakého dobrodružného místa, kde nikdy nebyly. Pak jsou takové, které si ověřují, zda tu něco zajímavého je. Třeba Il Giardino Harmonico, což je pro mě asi nejlepší barokní orchestr světa, se ptal, jaké velké orchestry jsme tady měli. Co se sólistů týče, tam je to často o gážích. My máme výhodu, že máme od začátku Adama Plachetku. Byli jsme jedním z míst, kde začínal svoji kariéru, v životopisu festivalu tak máme od počátku operní hvězdu světové třídy.

Adam Plachetka tu zpíval hned v roce 2005?

Podpořte Reportér sdílením článku