Vratislav Strašil, Volkswagen Financial Services

Platit, jezdit, neřešit. Doba přeje leasingu, firmy nepotřebují auta vlastnit

Post Image

Platit, jezdit, neřešit. Doba přeje leasingu, firmy nepotřebují auta vlastnit

Play icon
16 minut

Marek Knittl

Lidé i firmy nyní více hledí na výdaje. To nahrává prodejům aut na splátky nebo pronájmu na operativní leasing. „Firmy chtějí auta pro své lidi, ale nepotřebují je mít v majetku,“ říká Vratislav Strašil, šéf největší české leasingové firmy pro automobily Volkswagen Financial Services (VWFS). U jednotlivců je situace jiná, i tam ale přibývá těch, kdo chtějí jen platit a jezdit.

Počet registrovaných nových aut se letos oproti loňsku zvýšil. Co toto číslo ukazuje?

Je to především obraz historie a také důsledek zpoždění v dodávkách automobilů. Po covidu a po ruské invazi na Ukrajinu se zpřetrhaly dodavatelské řetězce a výroba nabrala velký skluz. To se postupně zlepšuje, takže se nyní k zákazníkům jejich auta již dostávají. Což se projevuje v číslech nových registrací.

Jak to vypadá s aktuálními objednávkami nových aut?

Tam je oproti minulému roku patrný pokles. Příčin může být více. Jednou z nich je určitě opatrnost zákazníků, která je způsobena nárůstem inflace, vyššími cenami energií a dalšími faktory, které zvyšují nejistotu spotřebitelů. Dalším faktorem může být, že si některé firmy v loňském roce – při vědomí dlouhých dodacích lhůt – objednaly auta již s předstihem. U některých společností, které mívají pravidelný rytmus obnovy vozového parku, jsme takové zrychlení objednávek zaznamenali. Třetím faktorem je cenový vývoj.

Jinými slovy že auta docela citelně zdražila…

Vzrostly ceny komponentů, práce a všeho dalšího, což se promítlo do finálních cen aut. Někteří zákazníci na to reagují, takže například vidíme, že roste trh s ojetými vozy.

Jenže těch může být za pár let nedostatek. 

Kdyby pokles prodejů trval delší dobu, nebudou za pár let dostatečné zdroje ojetých vozů.

Nahrává opatrnost zákazníků prodeji aut na splátky? Očekával bych, že při větší nejistotě možná firmy i jednotlivci sáhnou raději po leasingu, než aby zaplatili auto celé naráz…

My máme v nových smlouvách – což jsou vlastně nové objednávky aut placených prostřednictvím leasingu nebo úvěru – nárůst šest a půl procenta, zatímco celkově prodeje nových aut klesají. Vidíme výrazný nárůst u retailového trhu, což jsou v naší kategorizaci jednotlivci i malé a střední firmy, které od nás mají maximálně devět vozů. 

Přečtěte si také

O kolik jejich objednávky narostly?

Přibližně o čtrnáct až patnáct procent oproti stejnému období loňského roku. 

Jak jsou na tom větší firmy, tedy fleetový trh?

Fleetový trh oproti loňskému roku dvouciferně roste, nicméně vzhledem k tomu, že jsme v loňském roce dodávali velké množství vozů pro půjčovny, což se letos neopakuje, naše nové smlouvy jsou na úrovni loňského roku. 

O kolik u vás rostou prodeje ojetých vozů?

O necelých devět procent ve srovnání s loňským rokem.

Podpořte Reportér sdílením článku