Tisíce dětí naučil základům programování pomocí počítačové hry

12. října 2023

archiv Aleše Smetany

I když to spousta rodičů uslyší nerada, počítačové hry mohou být užitečné, u dětí mohou rozvíjet jazykové, komunikační i logické dovednosti. Je však samozřejmě potřeba vědět, jak na to. Což Aleš Smetana ví. Proto v Mostě založil Bridge Academy, kde děti učí základům programování ve hře Minecraft. I díky zahraniční spolupráci už jeho kurzy prošly tisíce dětí.

Minecraft vypadá jako hra z dob prvních počítačů, přesto už roky oslovuje děti i dospělé po celém světě. V čem tkví jeho kouzlo, proč se stal takovým fenoménem?

Minecraft je především prostředím, ve kterém se dá tvořit, hrát a učit se. Fenoménem se stal díky tomu, že je jednoduchý a současně i velmi zajímavý. Dají se v něm vytvářet pořád nové věci a Microsoft hru neustále rozšiřuje. Mimo standardní verze existuje i verze pro školy na studium matematiky, chemie nebo angličtiny, kterou také na kroužcích používáme. Minecraft oslovuje dokonce i moje děti, kterým je jedenáct a třináct let.

Dovedu si představit, že mi počítačové hry zlepší postřeh, pomůžou zlepšit cizí jazyk nebo mírně rozvinou logiku. Jak se do toho propisuje programování?

Naše aktivity se obecně zaměřují na rozvoj kreativních dovedností. Kroužky Minecraftu nabízíme dětem už od pěti let. Učíme je orientaci v 3D prostoru, automatizaci a logiku, kdy se používají příkazové řádky, skriptové bloky, tzv. „command blocky“, nebo obvody Redstone, podobné logickým nebo elektrickým obvodům. Těmito nástroji mohou hráči vytvářet chytré věci jako automatické dveře, výtah či senzory. Samotné programování je pak možné, pokud jste pokročilý uživatel, a to pomocí javy nebo dalších programovacích jazyků.

Jak vlastně v praxi výuka programování probíhá?

Soustředíme se hlavně na projektovou výuku. U dětí rozvíjíme různé kompetence, jako je kritické myšlení, spolupráce nebo komunikace. V létě nabízíme i tábory, kde třeba děti vytvářejí projekty typu chytrá domácnost, chytrá továrna nebo zoo. Letos byly táborovým tématem vesmír a udržitelnost. Každý projekt začneme tím, že rozepíšeme přínosy, rizika, silné a slabé stránky a na co je zaměřený. Děti na něm pak pracují a na závěr si připraví prezentaci, aby mohly projekt předvést rodičům a vrstevníkům.

Jak je to u kroužků?

Tam máme projekty zaměřené například na takzvanou gamifikaci. Její pomocí se snažíme zvyšovat zájem dětí o výsledný produkt používáním herních designů, herního myšlení a herních principů. Běžně jde třeba o přidělování bodů za to, že si jdete zaběhat nebo jste si doma uklidili. V Minecraftu to pak znamená, že děti vytváří například skákací hry na čas nebo vymýšlí nějaké logické vychytávky ve hře.

Prohrát se k učení

Kdy končí programování a začíná hra a naopak? Kdy se můžu u rodičů zaštiťovat tím, že když sedím u PC a hraju Minecraft, něco se učím?

Naše kurzy jsou v podstatě postavené na principu školy hrou. Online i prezenční kroužky vždycky vede zkušený lektor, který pomáhá dětem rozvíjet se. Při stavbě domu například mohou stavět zeď deset krát deset tak, že budou stokrát klikat, nebo vytvoří příkaz, který jim zeď postaví. Snažíme se děti naučit, aby si našly nějaký způsob postupu, kterým efektivněji docílí svých projektů a výsledků. Nejdřív si to vyzkouší nějakou složitější manuální prací a my jim pak ukážeme, jak se dá pracovat automatizovaně. Tím se nejvíc naučí. Děti jsou pak schopny přesvědčit rodiče, že si jenom nehrají, ale v podstatě staví a vytvářejí své produkty. V případě týmových projektů je důležitá spolupráce uvnitř prostoru Minecraftu. Děti se tak mezi sebou domlouvají, řeší i případná nedorozumění, čímž se učí vzájemně si pomáhat.

Co ostatní hry, dají se u nich taky nějak podobné dovednosti rozvíjet? Víte o nějakých?

Podpořte Reportér sdílením článku