Díky jeho umění si nevidomí osahají architekturu, lokomotivy i šelmy
27. června 2023
Grafik a malíř David Linek se už pětadvacet let věnuje výrobě grafik pro nevidomé. „Zobrazovat má smysl například veškerou architekturu, plošné a nedostupné umění nebo muzejní exponáty, u kterých není přípustný hmatový kontakt,“ vysvětluje Linek. Jeho unikátní vrstvené reliéfní grafiky najdete v učebnicích pro nevidomé, kalendářích a dalších knihách.
Všechno začalo v roce 1994, kdy jsem místo na vojnu nastoupil na civilní službu do Knihovny a tiskárny pro nevidomé K. E. Macana (KTN). Nastoupil jsem k Michalu Sudíkovi, který byl už v té době etablovaným výtvarníkem pro nevidomé. To díky němu jsem získal první informace o reliéfech a technikách pro tento typ prací.
Jednalo se především o práci s kovem, zejména zinkem, který se proleptával a brousil. Šlo také o různé tvarování obrázků do hliníku takzvaným pákovým důlčíkem s různými profily, kde jsme vytvářeli lineární bodové plošné reliéfy. Já jsem se, na rozdíl od Michala, vydal po určité době jinou cestou, a to cestou výroby matric z papíru.
Velký. Jsou to de facto zcela jiné disciplíny. Všechny standardní grafické techniky počítají s tím, že člověk vidí. Reliéfní grafika je naopak pouze na hmatové bázi. Používáte úplně jiné nástroje. Místo rydla, litografické tužky, jehly či štětce používáte zásadně řezák. Alespoň já ano.
Neřekl bych, že jsem ji vynalezl, to je přehnané. Spíš bych řekl významně zdokonalil. Název vrstvená reliéfní grafika, zkráceně vrelgraf, byla reakcí na zadání od Galerie Středočeského kraje (GASK), pro kterou jsme s kolegou a grafikem Jakubem Honetschlägerem vytvářeli převedení obrazů významných českých umělců do reliéfní podoby pro nevidomé.
Chtěli po nás do zahájení připravované výstavy vymyslet název techniky, kterou používáme. U piva v hospodě jsme vymysleli tohle. Byl to spíš vtip než seriózní pojmenování grafické techniky.
Podpořte Reportér sdílením článku
Píše o politice, zejména o Spojených státech.