Trh s ubytováním se musí proměnit, říká šéf vyhledávače pro rodiny s dětmi

Podnikání Františka Peterky, otce dvou dětí, jde zatím ruku v ruce s jejich vývojem. Než se měly narodit, postrádali se ženou e-shop pro malé děti, a tak založil prodeti.cz. Když povyrostly, nebavilo ho složitě shánět ubytování a aktivity pro rodiny a založil službu Explorio. Ta sice nemá kvůli covidu lehké časy, ale podle jejího zakladatele je třeba se přizpůsobit, přicházet s novinkami a nečekat jen na pomoc státu.

Na co se soustředí vyhledávač ubytování v době, kdy jsou ubytovací kapacity zavřené?

Je to příprava na to, až budou otevřené. Jsme v kontaktu s ubytovateli i poskytovateli aktivit a snažíme se přicházet s produkty a službami, kde bychom jejich byznys i v období covidu podpořili. Nyní je obtížné, aby hotely, apartmány, penziony i poskytovatelé aktivit dávali peníze do marketingu předem, když jsou zavřené a řeší, jestli dostanou dotaci, a jedou na hraně. Proto jsme přemýšleli, co dokážeme udělat, aby nám teď nemuseli platit, a zároveň jsme dokázali na vztahu pracovat, něco pro ně přinést a udržet uživatele na webu.

 

Co jste vymysleli?

Přišli jsme na to, že teď nemá cenu se extrémně soustředit na následující týdny, teprve uvidíme, jak to bude s jarními prázdninami. Takže jsme připravili a doprogramovávali poukazy, které si zákazník může koupit, a hledáme do nich spolupracující partnery. Když si voucher zákazník koupí, může ho využít pro rezervaci v jakémkoli z dohodnutých ubytování. Kromě slevy získá hlavně jistotu, že kdykoli během letoška může do 48 hodin před pobytem dovolenou zrušit. I po otevření se bude mnoho lidí bát něco objednat, protože třeba neměli covid, nemají očkování. Zároveň se ukáže, že nejlepší ubytování v poměru cena, výkon a lokalita už jsou v březnu či dubnu pro rodiny na léto plná. Proto jsme přišli s vouchery, obvolali jsme partnery, zpětná vazba je dobrá.

 

A jak za tuto službu budou hotely či penziony platit?

Za to si vezmeme jen drobnou provizi, deset procent, co nám vyplatí až po konci ubytování daného hosta. Nyní po nich nic nechceme, vodíme rezervace, ony musí pouze dát garanci.

 

 

Slyší hotely či penziony na rezervaci bez rizika, protože to zase je určité riziko pro ně?

Loni ještě bylo anticovid pojištění, ale nyní už to pojišťovny moc nechtějí dělat, nejsou schopny to riziko predikovat. Ale není moc jiná možnost než se v rámci cestovního ruchu přizpůsobit. Stejné přizpůsobení je, že se budou akceptovat PCR testy, antigeny. A kdo je očkovaný, bude moci jet taky. Stejně přemýšlí i letenkáři. Trh se změní. Je velký prostor pro digitalizaci, což je naše odvětví. Naším úkolem je tyto věci dobře komunikovat subjektům v cestovním ruchu, aby se naopak chopily příležitosti, využily věcí a nespoléhaly jen na státní dotace. Nějaké peníze díky dotacím na lůžka mají, ale lepší je spoléhat na sebe. Každá krize se dá využít jako příležitost.

 

Konkrétně, co teď lze čekat dále? Leden je pro ubytovací služby odepsaný, otázka jsou jarní prázdniny v únoru…

Uvidíme, nechci predikovat. Jarní prázdniny jsou druhá nejsilnější část zimní sezony. První jsou Vánoce a Silvestr. Pokud bude otevřeno, tak to částečně pomůže, ale nebude to tak, že jsme na stávajících číslech. Kolik to bude, nedokážu říci. Část lidí si testy udělá, aby mohli jet, ale pro rodinu je to hodně peněz. A otázkou jsou vleky, velká část rodin si rozmyslí, zda jet na hory bez sjezdovky. Zatím to není jasné.

 

 

Sledujete, jestli když měli lidé rezervované pobyty třeba na Silvestra, tak si je přerezervovali, nebo spíše chtěli vrátit peníze?

Kolik procent si nechalo pobyty přerezervovat a kolik je zrušilo, nevíme. Osobně si myslím, že u Silvestru ti, kteří neměli zaplacené extra vysoké zálohy, tak si ho nechali o rok přerezervovat. Silvestr se obvykle řeší tři čtvrtě roku dopředu, tak to není tak velký rozdíl. Což hotelům nic extra nepřináší. Ale část lidí, která si vybrala pobyt na poslední chvíli, si mohla nechat peníze vrátit.

 

Přerezervace mohou asi být už několikeré vzhledem k tomu, že to jde ve vlnách, bylo zavřeno, otevřeno, zavřeno?

Děje se to. Lidé si pobyty z loňského jara přesunuli na podzim, kdy bylo také zavřeno. Takže je dali na jaro letošního roku a otázka je, kdy se otevře. Část ubytovatelů to nechává tak, že třeba čtyřdenní pobyt s polopenzí přesune na nový termín. Část řekne „Zaplatili jste pět tisíc, já ještě nevím ceník na příští rok, tak si udělejte rezervaci, dostanete poukaz na danou částku a já vám řeknu přesnou cenu, až uděláme změnu“. A když nebudete chtít, peníze vám vrátí. To se stalo i mně osobně u jednoho velkého hotelu.

 

Máte už signály, že některá ubytování do otevření nepřežijí?

Zatím ne. Oni sami nevědí, co bude. Chtějí vidět slunce na konci tunelu. U aktivit je to horší, hlavně u těch drobnějších, jako jsou trampolínová centra, dětské koutky, různé stezky, které si někdy místo musí pronajímat. Ty zmiňují, že nevědí, co bude a zda do jara přežijí. Velcí se s tím snaží nějak vypořádat, kalkulují s dotacemi, které pro skoro všechny tyto subjekty jsou, a už se upínají k jaru a létu. U menších to je otázka, tam jich skončí spousta.

 

Četla jsem, že doporučujete ubytovatelům, aby nebyli závislí na rezervačních portálech. Jak to myslíte?

Jakákoli závislost na jednom marketingovém zdroji je nebezpečná. To platí i u e-shopů. Ty jsou třeba ze čtyřiceti či padesáti procent závislé na Heuréce, a ta pak může dělat cokoli a oni ji budou muset stále používat. Zákazníci příště přijdou zase přes Heuréku a ne přes e-shop samotný. A to samé je v cestovním ruchu. Nepopírám, že Slevomat je dobrý na akvizici zákazníků. Ale když hotel nebude se zákazníky ze Slevomatu nadměrně dobře pracovat, tak příště sami nepřijdou. To samé je Booking. Jsou lidé, kteří jsou navyklí na Booking.

 

Pro zákazníky je to pohodlné…

Je to jednoduchá cesta, jak si cokoli pohodlně rezervovat. Ale závislost některých subjektů na Bookingu je tak velká, že ho nedokážou vypnout. Booking je tak silný, že jim třeba řekne, že když mu vypnou pár dobrých termínů, tak je sundá nízko, a tím nebudou mít ve slabých měsících žádné rezervace. Jakýkoli podíl někde nad dvacet procent už zavání tímto nebezpečím. U některých hotelů dělají tyto dva subjekty třeba osmdesát procent. My se jim snažíme radit, že daleko lepší je, když samy pracují na svém online řešení a představí hezky své ubytování, umožní jednoduchou online rezervaci. Zvlášť pro rodiny s dětmi toho Booking reálně moc nenabízí. Když si zadáte Špindlerův Mlýn, dva dospělé, dvě děti, tak vám v hodně případech dá dva dvoulůžkové pokoje. Další věc jsou aktivity. Mě s dětma nezajímají ručníky ve tvaru růží, ale ocením omalovánky u večeře, aby na ni vydržely počkat.

 

Rodiny s dětmi jste viděl jako díru na trhu, a proto jste se zaměřil s Exploriem na ně?

Byl to rozhodující faktor. Já jsem nejprve zakládal web ProDěti.cz, když byla manželka těhotná a nebyli jsme spokojeni s nabídkou dětských produktů na trhu. Z byznysu pro manželku se stal největší český e-shop pro děti v Česku, než se spojil s Mallem. Poté jsem hledal, jak řešit mobilitu, nechtěl jsem si nic kupovat, čímž jsem se dostal k Drivetu. A pak děti vyrostly z plínek a nejdůležitější nyní je najít dobrý program a užít si s nimi volný čas. Několikrát jsme se někde zklamali nebo jsem strávil hrozně času hledáním aktivit.

 

Co vymyslíte dál, až vám děti odrostou?

Snad ne něco pro důchodce, to se nabízí a lidi si z toho dělají srandu. Nevím, soustředím se na Explorio, jsem ještě podílníkem Driveta a v jeho představenstvu, podílím se na strategických rozhodnutích. Driveto jsme dotáhli ke kladným číslům, ale po 3,5 roku je to stále na začátku. Explorio je nyní kvůli covidu v utlumenější fázi, ale byznysu věříme, bude to však znamenat hodně práce.

Je otázka, zda budu někdy dělat další projekt. Reálně uvažuji, že bych nemusel být lídrem projektů, ale dokázal bych lidem pomoci byznys nastartovat, pomoci jim s mými zkušenostmi.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama