Když vydržíte, Britové začnou pít i vaše pivo

19. září 2022

Martin Macourek

archiv MM

Britové mají rádi české pivo. Britský facebookový Czech Beer Fan Club je dokonce největším na světě, říká Martin Macourek, bývalý ředitel českého zastoupení CzechTrade v Londýně a šéf Czech Beer Alliance. Britové podle něj postupně zjišťují, že české pivo není jen Plzeň nebo Budvar, ale že existují i rozmanitější druhy.

Co je na příběhu českého piva v Británii zajímavé?

České pivo je obecně fenomén a Británie je pivní země – v tom smyslu, že se tady hodně piva uvaří i vypije. Čili se to hezky protíná a výsledkem jsou zajímavé objemy, obchodní příležitosti i kulturní protnutí. V Británii je obliba českého piva, zvlášť dobrého ležáku, obrovská. V tom se Spojené království liší třeba od Německa, kde jsme ve větší konkurenci. Němci sice, pokud jde o objem, odebírají víc českého piva než Britové, ale obrázek je zkreslený tím, že berou jen velké značky, jako je Plzeň nebo Budvar, a malé hráče opomíjejí. V tomto jsou Britové mnohem otevřenější.

Jaká jsou konkrétní čísla?

Británie svého času dovážela z České republiky až téměř půl milionu hektolitrů piva ročně. Poslední dobou to klesá, dnes jsme zhruba na polovině, a to z několika důvodů. Zaprvé, české pivo se už dnes v Británii přímo i vaří. Jakkoli zvláštně to zní. Například většina britské spotřeby Staropramenu se v současnosti vaří v britských závodech skupiny Molson Coors. A druhým hlavním důvodem je samozřejmě brexit, kdy malé značky Británii opustily, protože jim to s byrokratickou zátěží už zkrátka nedávalo smysl.

Je na českém pivu vařeném v Británii znát, že se vaří lokálně? Pozná to český spotřebitel?

To je samozřejmě předmětem mnohých debat. Pivo tvoří skoro z devadesáti procent voda a v Británii je voda jiná než v České republice. U nás je tradičně měkká a bez minerálů, díky čemuž právě vznikl plzeňský ležák, který právě takovou vodu vyžaduje. Kdežto v Británii je voda tvrdší, obohacená řadou minerálů, což je dobré pro tradiční britské Aly. Takže ano, pivo má jiný charakter a já to například poznám. Navíc v Británii není tradice výroby ležáků, a ty se tak dělají jednodušší metodou, takzvaně zkratkovitě. I to je pak poznat. Na druhou stranu to ale pomáhá ceně, protože dnes všichni šetří, kde se dá.

Je vůbec v rámci licence možné vyrábět pivo takto, jak vy říkáte, zkratkovitě?

V první řadě jde samozřejmě o peníze. Nicméně to, co pivo ztratí na produkční kvalitě, se potom vykompenzuje marketingem. Například Staropramen v Británii před lety uvedl na trh značku Pravha, což je sice marketingová operace, ale zároveň je to skutečné pivo, které se vaří plnohodnotně. Což není vždycky ten případ, u „českých“ piv vařených v jiných zemích často jedinou českou složkou zůstává chmel, který pak ale českou produkci značně zdražuje. Pivo se navíc přizpůsobuje britským chutím. Britové nemají rádi hořké pivo, naopak preferují sladší druhy. I proto tu byl koneckonců dlouho preferovaný Budvar před Plzní.

Řemeslný vzdor

U mladší generace bodují takzvaná craftová, tedy řemeslná piva. Čím si to vysvětlit?

Craftová revoluce, která začala plus minus v roce 2010, přišla do Británie z Ameriky. Tamní výrobci začali objevovat dávné evropské styly a znovu podle nich vařit. Nejdřív objevili IPu, která byla britská a sama o sobě velmi hořká. No a tento známý India pale ale si vozili britští Indové na cesty do Indie, protože si zkrátka život bez svého pivečka nedovedli představit. A při těchto cestách zjistili, že chmel je také dobrý konzervant, aby pivo vydrželo dlouho čerstvé. Američané pak IPu vzali a začali ji chmelit podle lokálních chutí. Takže tam můžete cítit tu grapefruit, tu mango, je tam ale každopádně velká hořkost a tropické podtóny. Tahle piva mají navíc atraktivní etikety s obrázky, komiksy, či puzzle, což mají mladí rádi. Do určité míry je tam i vzdor vůči generaci otců, kteří popíjejí Cask Ale nebo nudné „europivo“, jako je Heineken. No a tato, řekněme, hipsterská generace pak piva začala i vařit a vyvážet.

Jaká česká piva teď u Britů „letí“ nejvíc?

Podpořte Reportér sdílením článku