Vánoční sezona v dopravě už začala. Letos s dárky neváhejte, vyzývá šéf DPD

Přepravní firmy čekají letos už druhé Vánoce. První byly na jaře, kdy poptávka vystřelila o desítky procent, další začínají teď, kvůli uzavřeným obchodům přišla sezona dříve. Firmy se bojí, aby je neparalyzoval covid-19. „Pro nás je důležité, aby nevypadl provoz žádného depa ani na hodiny, natož na dny,“ říká generální ředitel DPD Miloš Malaník s tím, že ohroženým zaměstnancům platí i testy na koronavir.

Jak se chystáte na vánoční sezonu? A jak to ovlivňuje současná situace, kdy jsou zavřené obchody?

Na vánoční sezonu se chystáme vždy od konce jara. Dáváme dohromady kapacity pro jednotlivá depa, plánujeme navýšení počtu kurýrů i zaměstnanců ve skladech. Objemy doručovaných balíků standardně vyskočí o šedesát procent proti zbytku roku. Vánoční sezona začíná obvykle v polovině listopadu, kolem Black Friday přichází ten skokový nárůst. Kvůli lockdownu ale sezona začala prakticky už teď. Takže zdroje připravené na Vánoce jsme aktivizovali o pár týdnů dříve.

 

Přibylo hlavně cest z e-shopů do domácností?

Hlavní nárůst, který teď vnímáme, je tažený e-shopy. Než přišel covid, vozili jsme zhruba polovinu zakázek do firem a polovinu koncovým zákazníkům do domácností. Na konci roku býval ve špičce podíl dodávek lidem třeba 60 až 70 procent. Nyní je už od jara poměr překlopený tak, že máme 65 procent byznysu pro koncové zákazníky.

 

Byl jarní nárůst poptávky srovnatelný s vánočním obdobím?

Vánocům se to velmi podobalo. Ale tím, že na jaře byl tvrdý lockdown a některé firmy byly úplně zavřené, tak byl velký propad dodávek pro firmy, některé zásilky mezi firmami se úplně zastavily. Celkové nárůsty byly jako ve vánoční sezoně, protože dodávky koncovým zákazníkům rostly o sto procent, a firemní byly po dobu několika týdnů na polovině.

 

Jak vypadá vaše příprava na opravdové Vánoce, přijímáte brigádníky a rozšiřujete flotilu?

Téměř všichni naši manipulanti na depech jsou agenturní pracovníci. Tam bývají kapacity celkem flexibilní, když se s agenturami můžeme domluvit dopředu. Nyní jsme je pouze aktivovali o pár týdnů dříve. Co se týče kurýrů, náš model je postavený na tom, že máme subdodavatele doručovacích služeb, firmy o deseti až patnácti kurýrech. Ty už znají špičky roku a nabírají do sezony další kapacity. Je ale složité nabrat čtyřicet procent kurýrů navíc, kteří by pracovali jen šest týdnů a pak dělali něco jiného. Menší dodavatelé to často řeší tak, že si půjčují své kamarády, známé, studenty…

 

Jste kapacitně připraveni na variantu Vánoc v kombinaci s nadále uzavřenými obchody? Dá se to zvládnout?

Bude strašně záležet, jak budou lidé v logistické infrastruktuře zdraví, jestli nebudou muset nastupovat do karantény, jestli některá depa nebudou zavřena. Pokud by nám vypadla velká část kurýrů, bude to problém. Proto máme různé krizové scénáře. Řešíme, aby se nepotkávali lidé, kteří se nemusejí potkávat, abychom snížili riziko šíření covidu na minimum. Nechceme, abychom o zdroje, které musíme na konci roku navýšit, nepřišli kvůli covidu.

 

Zatím se to daří?

Máme samozřejmě také některé zaměstnance nemocné či v karanténě, ale celkově se to zatím daří. Lidem, u kterých potřebujeme mít jistotu, že nikoho v práci nenakazí, platíme testy. Pro nás je strašně důležité mít kapacity každý den, aby nám nevypadl provoz žádného depa ani na hodiny, natož na dny. Depo funguje tak, že tam v noci přijdou balíky, ty se všechny rozvezou do konce dne a zůstane pár jednotek procent. A tak to jde každý den. Když jeden den neodbavíme nic, nabereme ztrátu, se kterou se hrozně těžko bojuje.

 

Jaké jsou s tím spojené náklady: na více zaměstnanců a nyní i na testy?

To není jen záležitost letošního roku. Každou vánoční sezonu potřebujeme o šedesát procent víc kurýrů a lidí ve skladech, zhruba na šest týdnů. Jednak nabereme další zaměstnance a pak počítáme s tím, že lidé odbavující balíky dělají přesčasy, za což mají peníze navíc. Proto už třetí rok po sobě účtujeme klientům sezonní přirážku. Není to přirážka pro maximalizaci zisku, ale na zaplacení zaměstnanců, kterých se nedostává.

 

Není letos více volných lidí, například z gastronomie?

Je o něco více zájemců o práci, než bývalo dříve. Ale tím, že tu byla tříprocentní nezaměstnanost, tak se situace zlepšila jen minimálně. Jednotliví lidé se hlásí, ale nestojí tu žádné davy, které by klepaly na dveře, že teď chtějí do Vánoc jezdit jako kurýři.

 

Kapacity domlouváte v létě. Máte místo i pro nové zákazníky mezi e-shopy, kteří přijdou na poslední chvíli?

Dá se říci, že ne. A také už několikátý rok po sobě. Primárně se snažíme držet kapacitu pro stabilní klientelu. V sezoně už zákazníky ad hoc nabíráme minimálně. Letos je to složité v tom, že e-shopy vůbec nevědí, co bude. Dříve uměly celkem predikovat, měly historická data, kolik a který týden budou posílat a jak to poroste. Teď to nikdo neví, dávají nám data maximálně pár dní dopředu, a to ještě říkají, že jde o odhady.

 

Když máte kapacity plné, tak co noví zákazníci, kteří přibydou letos kvůli koronaviru? Obchodníci, kteří museli přejít více na online?

Uvidíme. Doručovací kapacity se snažíme doplnit výdejními místy, těch máme 1 400 a je jich otevřeno 95 procent. Ve vánoční sezoně to funguje tak, že když kurýři nemají dostatečnou kapacitu doručovat, tak po dohodě s příjemcem nechávají balíky na výdejních místech. Kurýr tam může najednou doručit pět až deset zásilek, které by musel pracně rozvážet. Je to také o zákaznickém přístupu kurýra, když tam nechá pětikilový balíček, což je většina zásilek, tak to není problém, ale nenechá tam třicetikilovou televizi.

 

Překvapuje mě, že je výdejních míst otevřených tolik. Vyplatí se to těm obchodníkům, není problém je přesvědčit?

Máme jednoho síťového partnera, Sazku, to je několik set výdejních míst. Pak květinářství a další malé obchůdky, které máme pod smlouvou. Zatím mají z velké části otevřeno, uvidíme, co se bude dít dál. Seznamy fungujících výdejních míst se každý den aktualizují.

 

Máte i nějaké automatizované boxy na vyzvedávání?

Zatím je plánujeme. Je to jedna z věcí, kterou hodně ovlivnilo zavření ekonomiky. V Česku automatizované boxy tolik nefungovaly, jsou tu hodně populární výdejní místa. Covid ale ukázal důležitost boxů, proto jimi chceme síť kamenných obchodů doplnit.

 

Tuhle sezonu to už nestihnete?

Do Vánoc to asi nestihneme, je to komplikovaná záležitost: domluva s městem, úřady, stavební povolení... Možná by to byly jednotky, ale ne nic velkého.

 

V případě dep máte kapacitu dostatečnou, nebo jste posilovali?

Společně s Geis Parcel, které jsme letos koupili, máme třicet dep. Novinka, kterou budeme spouštět v polovině listopadu, je vznik nového sdíleného mikrodepa na Těšnově v centru Prahy. Jde o projekt pražského magistrátu, firmy Ekolo.cz a několika balíkových firem. My a pár dalších konkurentů tam budeme mít kontejner, ze kterého budou vyjíždět jak cargo kurýři na kolech, tak pěší. Budou doručovat v centru Prahy.

 

Chcete nějak spolupracovat s Liftagem? Jeho šéf Ondřej Krátký dlouhodobě nabízí kapacitu taxíků i pro přepravu zboží…

S Liftagem jsme ve spojení už zhruba půl roku, testovali jsme v jednom městě expresní doručení. Pokud máme jako náš hlavní byznys masové doručování na příští den, vždy se najdou také věci, které je třeba doručit hned teď. Místo abychom drželi zvláštní kapacity, může být dobrá spolupráce s někým, jako je Liftago.

 

Klíčová otázka pro koncové zákazníky. Do kdy by si měl člověk objednat dárek v e-shopu, aby mu balíček došel? Asi víte z hlavy, kdy je Štědrý den…

V pátek 18. prosince je to datum, kdy chceme nejpozději dostat balíky od e-shopů do dopravy. Abychom měli pondělí, úterý a středu následující týden na doručení. Štědrý den je ve čtvrtek.

Je tu ale spousta možných vlivů, které teď neznáme. Jaké bude počasí? Jestli budou stále ještě zavřené obchody a lidé by najednou museli začít nakupovat teplé oblečení online? Byli bychom rádi, kdyby lidé ideálně začali nakupovat dárky už teď, aby křivka byla nejplošší a nepřišly velké nárůsty. Ušetřilo by to starosti nám i koncovým zákazníkům.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama