Deset let od krize ke krizi. Po covidu lámeme rekordy

Před deseti lety, v říjnu 2011, převzala Kateřina Kadlecová vedení rodinné firmy od svého otce. Bylo to uprostřed dramatických dozvuků minulé finanční krize. Krize covidová naopak vystřelila společnost USSPA strmě nahoru, dosahuje rekordních prodejů i výsledků. „Lidé více než dříve vnímají, jak důležitý je odpočinek,“ říká šéfka firmy vyrábějící vířivky a termální bazény. Rozhovor si můžete poslechnout také jako podcast.

img DALŠÍ FOTOGRAFIE V GALERII

Kdo tehdy s nápadem na předání šéfovské židle přišel?

Byl to táta a přišel s tím poměrně nečekaně. Dospěl k názoru, že by bylo potřeba se posunout dál.

 

Kolik vám bylo let, když jste vedení společnosti přebírala? A měla jste z toho respekt?

Bylo mi pětatřicet. Respekt jsem samozřejmě měla. Ale zároveň jsem ve firmě byla už dlouho, prakticky od začátku, takže to nebyly neznámé vody. Proto si taky s manželem občas děláme legraci, že jsme spíš jedenapůltá než druhá generace. Nicméně se samozřejmě ukázalo, že ta šéfovská role a s ní spojená odpovědnost je ještě něco jiného, než si může člověk představit.

 

V jakém stavu se tehdy firma nacházela? Připomeňme, že na podzim 2011 Českem ještě poměrně hodně cloumaly dozvuky světové finanční krize, a stavebnictvím obzvlášť…

Tehdy už jsme doufali, že by mohla krize odeznívat. Ale ve skutečnosti to trvalo ještě další tři roky. Náš obor byl tehdy dozvuky finanční krize poměrně silně zasažen. Nejlepší období jsme měli v letech 2006 a 2007, v roce 2008 jsme si vlastně ještě moc nevšimli, že to drhne. A pak už jsme jen bojovali…

 

Pokles proti předkrizovému období byl docela masivní. Zatímco v roce 2007 dosáhly tržby rekordních 190 milionů, v roce 2013 byly sotva na osmdesáti milionech. Neztrácela jste v té době někdy trochu víru v „lepší zítřky“?

To určitě ne, vždycky se snažím hledat tu pozitivnější stránku. Krize postihla všechny firmy v oboru, nebyli jsme jediní, kdo na tom nebyl dobře. Kdybychom viděli, že nám to nejde a ostatním se daří, pak by to bylo asi horší.

 

Kompletní rozhovor si můžete poslechnout zde:

 

 

 

 

Jakým způsobem jste ty problémy tehdy řešili?

V té době jsme ještě neměli tak podrobná data o chodu firmy, jaká máme dnes. Asi bychom reagovali rychleji. Zároveň jsme tehdy dlouho nikoho nepropouštěli, nechali jsme to jen na přirozených odchodech, za které jsme už nenabírali náhradu. Postupně jsme se smrskli z osmdesáti lidí na padesát s tím, že lidé museli být univerzálnější. Takhle to fungovalo až donedávna, teď naopak hodně nabíráme.

 

Kdy se to obrátilo směrem vzhůru?

Po úvodním rozkoukání jsme se s manželem rozhodli zainvestovat do vývoje další generace produktů s novým designem a novými technologiemi. Změnili jsme i systém prodeje a práci obchodníků. Zlomový byl rok 2015, kdy jsme přivedli novou generaci našich spa na trh. Hned v prvním roce jsme zaznamenali obrovský skok vzhůru.

 

Byl to dojemný večer

Váš tatínek vám oficiálně předal vedení společnosti v den svých šedesátin, 4. října 2011. Jak dlouho dopředu jste to věděla?

Asi tři čtvrtě roku. Když s tím táta přišel poprvé, bylo to v době, kdy měl za sebou i čtyři roky ve funkci starosty Dolní Dobrouče, do které dával spoustu energie, což bylo v kombinaci s řešením fungování firmy v době po globální finanční krizi hodně náročné. Na tátovi bylo tehdy vidět, že je hodně unavený. Na druhé straně je to člověk, ze kterého celý život sršela energie a srší dosud. Proto jsme si společně řekli, že počkáme, jestli se po nějaké době jeho postoj nezmění. Po pár měsících na tom ovšem stále trval.

 

Takže jste pochopili, že to myslí vážně…

Přesně tak. A protože mám marketingovou duši, řekla jsem si, že to nemůže být tak, že jednoho dne prostě nepřijde, a že se to musí celé nachystat. Vycházelo to na Designblok a jediný správný termín byl 4. října. Pak mi došlo, že to jsou tátovy narozeniny. Takže měl nakonec krásný večírek, představil se nový model spa, jehož vývoj vedl, pak dostal dort se šedesáti svíčkami. A nakonec oznámil, že předává vedení firmy. Byl to dojemný moment.

 

 

Kolik lidí ve firmě to ještě před oznámením vědělo?

Zhruba do deseti lidí. Po Designbloku se to oznámilo i ve firmě, zaměstnanci se s ním hezky rozloučili. Domluvili jsme se s tátou, že po předání do firmy tři měsíce vůbec nepřijde, aby bylo jasné, že opravdu skončil. Trochu jsem se bála, aby někteří lidé ve firmě neměli pocit, že si s některými rozhodnutími „počkají na Koláře“. Myslím, že riziko při předávání firmy spočívá hlavně v tom, pokud má otec zakladatel pocit, že musí chodit do firmy pořád radit. To není nic ve zlém. Naopak moc rádi se za rodiči zastavíme a poradíme se s nimi o tom, co právě řešíme. Hrůza ovšem je, pokud otec předá potomkovi firmu s tím, že se tam občas staví, to celé zkontrolovat.

 

Lze to vydržet, nemluvit do toho?

To by byla samozřejmě otázka spíše na tátu. Každopádně to vydržel. Nicméně on si celkem rychle našel jiný program. Začal si více užívat toho, že je dědeček, a hlavně se pustil do budování golfového hřiště. A protože je, jaký je, tak to dělal důkladně a se vší parádou. Výsledek tomu odpovídá.

 

Dolní Dobrouč není zrovna velkoměsto. Lidé se vzájemně potkávají. Lze se v takovém těsném propojení skutečně od kontaktu s firmou odstřihnout, zvlášť pokud váš tatínek býval také starostou obce?

Jsme si tam všichni blízko, v rámci vesnice i jako rodina. Jsme na to zvyklí a vůbec nepřemýšlíme o tom, že by to bylo jinak. Máme se spoustou lidí od nás z firmy přátelské vztahy, je to zcela přirozené, i když ve firmě musí být zachovávány určité hranice, aby mohla správně fungovat.

 

Skok k rekordům

Pojďme nyní poskočit o těch deset let. Jak je na tom firma nyní? Jaké jsou tržby, počet zaměstnanců, ekonomické výsledky?

Letošní rok bude po všech stránkách rekordní. Ten loňský byl rekordní obratem, těšili jsme se, že konečně překonáme rekordních 190 milionů z doby před první krizí, nakonec to bylo 217 milionů. Mezi roky 2019 a 2020 jsme vyrostli o třicet procent a letos vyrosteme minimálně o dalších třicet. Celkově budeme moci asi říct, že jsme v obratu za deset let vyrostli asi o 180 procent. A kdyby nás nebrzdil aktuální nedostatek materiálu a lidí, byli bychom ještě někde jinde.

 

Měli byste místo, kam další lidi přidat?

My jsme je přidali, ale jsme pochopitelně limitováni tím, že je náš podnik uprostřed obce. Pronajali jsme si prostory v nedaleké továrně, kam jsme přesunuli část výroby, investovali do nových strojů a technologií. Překročili jsme stovku zaměstnanců a hledáme další lidi.

 

Zmínila jste, že vás brzdí nedostatek materiálu. To je teď široce rozšířený problém. Co vám schází?

Pořád něco, zajištění výroby je teď neskutečně kreativní činnost. Někteří dodavatelé komunikují otevřeně, ale jsou i takoví, kteří nejsou úplně spolehliví. Nemáme žádné dodavatele z Číny, tyhle problémy se nás naštěstí netýkají, ale i naši dodavatelé ze západních zemí se občas zadrhnou.

 

Jaká je struktura vašich zákazníků? Pořád tvoří největší část tržeb individuální klienti?

Jsou to privátní zákazníci, kupují si vířivky domů nebo do svých rekreačních objektů. Většinou se to děje, když své objekty stavějí nebo je rekonstruují. Covid to ještě znásobil, lidé se více zabývají tím, jak si ve svých objektech zařídit co nejpříjemnější odpočinek.

 

Zatímco v minulé krizi stavebnictví dramaticky kleslo a s ním i poptávka po specifických produktech podobných vašim, nyní to vypadá, že se svět rozhodl z covidového šoku prostavět. Máte pro to nějaké osobní vysvětlení, proč je to takový rozdíl?

U nás to minule byla první krize po revoluci, do té doby všechno rostlo, proto to byl možná větší šok. Navíc nebylo jasné, kdy a jak povede cesta ven. U covidu to je, přes veškerou nevyzpytatelnost, přece jen zřetelnější. Na druhou stranu si asi lidé více uvědomili důležitost vlastního domova a možná se chtějí nachystat na to, kdyby zase někdy museli být hlavně ve svém.

 

Drzost čínských plagiátorů

Před rokem jste oznámili, že soud zakázal dovoz čínských plagiátů vašich výrobků na český trh. Jak dlouho takový proces vlastně trvá, než se dosáhne takového rozhodnutí?

Trvalo to asi rok a půl, což není špatné. Byl to pro nás důležitý úspěch. Jsme docela zvyklí na různé kopie našich výrobků či jejich částí, ale v tomto případě už to bylo moc. Navíc se jednalo o kopie těch produktů, na kterých jsme stavěli obrat firmy zpět k růstu a do kterých jsme investovali strašně moc úsilí. Dá se říct, že v nich je srdce a duše firmy. A pak přijedete na výstavu a tam stojí Číňané a mají kopie s těmi nejvýraznějšími rysy našich výrobků. To byla donebevolající drzost. Považovali jsme za důležité ukázat, že stojí za to, bít se za svá práva.

 

Takže jste ty plagiáty viděli na vlastní oči?

Ano, bylo to na veletrhu v Lyonu. Měli jsme tam pěknou expozici hned vpředu u vchodu. A začali za mnou chodit lidé, že bych se měla jít podívat dozadu do třetí haly. Přišla jsem tam a viděla, že nabízejí tři spa, všechny tři byly kopie našich modelů, včetně charakteristických ostrých designových rysů, za které jsme dostali i světové ocenění. České dovozce jsme pak upozornili, že sem vozí výrobky, které porušují naše práva. Jejich přístup byl ovšem takový, že nám nezbylo než se pustit do řešení soudní cestou. Jsem strašně ráda, že bylo spravedlnosti učiněno zadost.

 

Věřím na relaxaci

Jaká jsou vaše očekávání do příštího, jedenáctého roku vašeho šéfování? Máte signály, že současná vlna zájmu pojede ještě dál?

Současná situace nás opět naučila, že plány jsou dobrá věc, ale vše se může změnit. Nicméně očekávám, že současná vlna zájmu bude ještě pokračovat. Lidé začali více řešit své zdraví, odpočinek a odbourávání stresu. Moci se večer namočit do vířivky a zapomenout na chvíli na všechno kolem – zní to možná banálně, ale ono to lidem opravdu pomáhá. Vše nasvědčuje tomu, že se objem trhu posune o něco výše.

 

Jak se na to chystáte?

Část výroby už jsme rozšířili, teď rozšiřujeme zbytek. Měníme výrobní tok, zavádíme nové výrobní linky, nové technologie. Dokonce rozšiřujeme i administrativní zázemí.

 

Jak uvažujete o delším horizontu? Mohou neustále rostoucí ceny nemovitostí vést k tomu, že jejich majitelé nebudou ochotní dát další prostředky do, řekněme, „příjemných doplňkových rozmařilostí“?

To se teoreticky stávat může, ale myslím, že to nebude silnější než ono vědomí potřebné regenerace, relaxace a zdravotní prevence, které v reakci na covidové otřesy ještě posílilo.

 

 

Ve světě postupně nabírá, zejména mezi mladší generací, na důležitosti téma šetrného hospodaření s vodou. Musíte o tom uvažovat i vy?

Pokud ve společnosti zůstane úzus, že se nechceme omezovat ve svých potřebách, ale chceme je provozovat co možná nejúsporněji, bude to pro nás pozitivní. Vířivky a swim spa (bazény s protiproudem – pozn. red.) mají menší spotřebu vody proti klasickým bazénům, jsou lépe izolované, mají nižší spotřebu energie a potřebují i méně chemie pro údržbu. Takže je to po všech stránkách šetrnější, a navíc je můžete používat celý rok.

 

Nikdo z nás nemá věšteckou kouli, proto se vás nebudu ptát, kde by mohla být vaše firma za dalších deset let. Ale myslím, že se mohu zeptat, kde byste vy sama USSPA za deset let nejraději viděla?

Jsem pokorná před budoucností. Plány máme ovšem velké, chceme výrazně růst, posilujeme exportní tým, oživujeme naši španělskou dceřinou firmu, vyvíjíme nové produkty, a tak dále. Už za pět let bychom měli být zase o pořádný kus jinde. Hlavně bych byla ráda, aby nás to pořád tak bavilo.

 

A na závěr jedna aktualita. Před pár dny se v obchodním rejstříku objevila nová společnost USSPA Group, jejíž jste stoprocentní majitelkou. Jaká bude její role?

Vznik holdingové struktury je součástí oné zmiňované transformace, která by měla vyústit do silnějšího a stabilnějšího růstu firmy.

 

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama