Pan Sanytol: Nezastírám, že se nám teď neskutečně daří

Od začátku roku zvýšil výrobu dezinfekčních prostředků a čističů pod značkou Sanytol pětinásobně, přesto musel krátit objednávky a až na výjimky nebere nové zákazníky. „Prodáme vše, co dokážeme vyrobit,“ říká Jindřich Čejka, zakladatel a menšinový společník české pobočky nadnárodní společnosti AC Marca.

Váš dezinfekční gel na ruce Sanytol je pro mě jedním ze symbolů pandemie. Poznáte jako výrobce na objednávkách, že v Česku běží druhá vlna?

To, že se něco děje, jsme poznali v únoru, poptávka se během několika týdnů možná zestonásobila. Vedle střední Evropy jsou naše hlavní trhy Francie, Španělsko, Portugalsko a Skandinávie. Takový nárůst poptávky nemůže uspokojit žádná firma na světě. Začali jsme okamžitě vyrábět sedm dní v týdnu, čtyřiadvacet hodin denně, což nám vydrželo jen určitou dobu, protože jsme narazili na limity lidské a na možnosti našich dodavatelů. Od té doby je to víceméně stejné, protože musíme dál krátit objednávky.

 

Co znamená, že jste narazili na možnosti dodavatelů?

Třeba pumpičky – ty kupujeme v Itálii, kde se na jaře uzavíraly jednotlivé regiony, a my jsme najednou byli bez dávkovačů. Už před pandemií jsme naštěstí měli na všechno aspoň dva dodavatele, teď už máme raději tři.

 

Na jaře bylo všeho málo. Z internetového srovnávače cen vidím, že nejmenší balení gelu se na jaře prodávalo za 350 korun, pětinásobek obvyklé ceny. Jak k tomu došlo?

Takové zvýšení cen způsobili menší překupníci, renomované e-shopy ceny držely a k takovému hyenismu se nesnížily. My jsme stejně jako každý jiný rok stanovili ceny v říjnu a listopadu na celý následující rok, s kterými jsme už nehýbali a jako výrobce prodávali za stále stejné ceny.

 

Jak se překupníci dostali k tehdy nedostatkovému zboží?

Do Česka se dostal například gel z Francie. My jsme ho vyrobili pro naši sesterskou společnost, ta měla zákazníka v Marseille, který měl zboží vyvézt na Blízký východ. Místo toho prodal zboží v Evropě a Sanytol s francouzským obalem se dostal i do České republiky. Balení 250 mililitrů, které normálně stojí 150 korun, se prodávalo v některých lékárnách za 750 korun.

 

 

Dá se s tím nějak bojovat?

V tomto případě to bylo jasné, protože jako výrobce dezinfekce musíme umět dohledat historii každého výrobku podle etikety a výrobní šarže. Prostřednictvím naší sesterské společnosti jsme zakročili, odběratel už nedostal další dodávku. Ale zabránit tomu, že někdo koupí půl palety ve velkoobchodě, nebo něco doveze ze zahraničí, to možné není. Snažili jsme se aspoň na sociálních sítích lidem vysvětlovat, že my jako výrobce ceny držíme a podobné excesy pocházejí od jednorázových obchodníků typu „po nás potopa“, kterých tu bylo hlavně v březnu a dubnu hodně.

 

Z té doby mi zbyly nějaké dezinfekce, protože jsem na obalu nenašel ani to, kolik procent alkoholu obsahují a zda účinkují na viry. To je také nějaký trik?

Řada jednorázových dovozců parazituje na tom, že výrobek připodobňují k dezinfekci. Na jaře to byl velký problém, protože byla nouze a prodalo se prakticky všechno. Někteří výrobci také využívají toho, že část populace si plete bakterie a viry. Takže prodávají různé antibakteriální přípravky, které však proti virům nefungují. Na jaře to bylo všem jedno, všechno z obchodů zmizelo.

 

Takže čeho se mám jako kupující držet?

Na obalu musí být napsáno dezinfekce, potom máte jistotu, že výrobek splňuje zákonné parametry včetně účinku proti virům. Troufnu si však tvrdit, že na světě dosud není žádný výrobek testovaný přímo proti novému koronaviru. My máme zatím poslední atesty z loňského října a listopadu, kdy byly naše dezinfekce testované proti rodině koronavirů známých v té době. Nový koronavirus v té době ještě neexistoval, ale očekává se, že dezinfekce na něj fungují stejně jako na jeho předchůdce.

 

 

Na jaře se také objevila dezinfekce pod názvem Anti-covid podle receptury světové zdravotnické organizace WHO. Pálila na rukou a dost smrděla…

Ale splnila svůj účel, povolit její výrobu v době nouze bylo správné rozhodnutí a hlavně nutnost.

 

Proč se objevila na trhu?

Klasičtí výrobci dezinfekcí byli v té době schopni uspokojit jen zlomek poptávky. Výroba dezinfekčních prostředků je certifikovaná, časově a finančně náročné je splnit všechny podmínky, aby byla finální formule výrobku schválena. Například líh používaný v dezinfekcích musí být certifikovaný jako biocid (látka k ničení škodlivých organismů, pozn. red.), což jen pro lihovar znamená investici za půl milionu eur. Díky tomu, že byla zhruba na půl roku uvolněna formule podle WHO k volnému použití, tak se zjednodušilo schvalování a bylo možné rychle dodat na trh velké množství dezinfekce proti koronaviru, i když třeba smrděla a vysušovala ruce.

 

Letos překročíme miliardu

O kolik vaše firma během letoška vyrostla?

Za posledních osm měsíců jsme se v průměru dostali na pětinásobek původní výroby a letos překročíme miliardový obrat, což jsme plánovali v letech 2023 až 2024. Už na začátku pandemie jsme se v rámci celé skupiny domluvili, že se navýšená výroba přerozdělí mezi jednotlivé země podle toho, kolik odebíraly v předchozím roce, aby to bylo férové. Přestali jsme také brát nové zákazníky, výjimkou byl hasičský záchranný systém, armáda a několik domů pro seniory.

 

Přemýšlíte o rozšíření výroby?

Shodou okolností jsme v lednu outsourcovali logistiku a sklad do externí společnosti a uvolněné prostory vybavujeme novou linkou. Máme objednané stroje, bohužel dodací lhůta je pět až osm měsíců, takže výroba naběhne až koncem roku. Do jara se musíme rozhodnout, zda budeme stavět další výrobní halu. Nezastírám, že se nám teď neskutečně daří.

 

Dezinfekční gely se vyrábí v Česku?

Do dubna se veškeré gely Sanytol vyráběly pro celý svět jen v Česku. Na jaře jsme hledali, jak rychle zvýšit výrobu, proto jsme si pronajali cizí výrobní kapacity a aktuálně se vyrábí také ve Španělsku, v Barceloně je centrála naší skupiny AC Marca. V Česku se také vyrábějí všechna tekutá mýdla a některé další dezinfekční přípravky, například dezinfekce přidávaná do praní.

 

Před patnácti lety se řešila ptačí chřipka, před deseti pandemie prasečí chřipky. Byly tehdy dopady podobné, zvedly se prodeje také?

V Česku ne. Ve Španělsku a Francii, což jsou naše velké trhy, ano, protože lidé tam již byli zvyklí dezinfekční prostředky proti virům používat. Ale postupně se to mění – trh v Česku v posledních letech stabilně roste, naše značky dezinfekčních čističů mají až sedmdesátiprocentní podíl na trhu. Gel na ruce tvoří jen desetinu obratu značky Sanytol, klíčové jsou pro nás čističe na podlahy a všechny možné povrchy, dezinfekční přípravky na prádlo a podobně.

 

Všiml jsem si, že jste v české pobočce stále drobným společníkem, což u nadnárodních společností není zrovna běžné.

V roce 1993 jsem začal do Česka dovážet výrobky společnosti AC Marca ze Španělska. Sestra tam tehdy žila a pracovala. Během dvou let jsme se dostali na úroveň, že mně a mým tehdejším společníkům nabídli Španělé založení společného podniku a vznikla továrna tady v Přišimasech, kde jsme a dál budeme. Ostatní společníci své podíly odprodali, já a sestra jsme si malý podíl nechali. Značku Sanytol jsme koupili společně s malou firmou ve Francii zhruba před sedmnácti lety, a než sestra před čtyřmi lety předčasně zemřela, bylo to takové její dítě.

 

Chápu správně, že skupina AC Marca je rodinná společnost?

Ano, za dva roky bude společnosti sto let, české pobočce je letos pětadvacet. Akcionářů je do deseti, jde o členy jedné rodiny a celou firmu řídí vždy jeden z nich.

 

Firma sídlí v Barceloně, Katalánsko patřilo na jaře mezi vůbec nejvíc zasažené regiony v Evropě. Jak jste to vnímal, když se skoro všichni dobře znáte?

Samozřejmě jsem vnímal, co prožívali, a to nejen v pracovní, ale i v osobní rovině. Měli jsme velké štěstí, že jsme ve skupině dosud neměli v souvislosti s covidem žádné úmrtí. Ale bylo to náročné. Zažil jsem například kolegyni v depresi, protože jejímu tátovi během jediného týdne zemřelo pět spolužáků ze školy. Na severu Španělska je hodně starších lidí, kteří jsou zvyklí žít společensky a velmi aktivně, což je asi jeden z důvodů, proč bylo Katalánsko covidem tak postižené.

 

Jde nějak situaci ve Španělsku srovnat s tím, co se děje nyní v Česku?

Řekl bych, že z pandemie mají podstatně větší respekt než my, i když se to tam opět rozjelo zřejmě v souvislosti s cestovním ruchem, na kterém jsou hodně závislí. My jsme švejkové, co se rádi všemu smějí. Já nejsem žádný obdivovatel současné vlády, ale souhlasím s kroky, k nimž tady došlo v březnu. O to víc jsem rozčarovaný z toho, jak usnuli na vavřínech a nepokračovali v přípravách na podzimní vlnu.

 

Reklama
Reklama
Reklama

Sdílení

Reklama

Podpořte nezávislou žurnalistiku

I díky Vám mohou vznikat finančně náročné texty a reportáže v magazínu Reportér.

200 Kč 500 Kč 1000 Kč Jiná částka

On-line platby zajišťuje nadace Via a její služba darujme.cz

Reklama
Reklama