Velká média kvalitu moc neřeší, v tom je naše šance

7. října 2021

Post Image

Velká média kvalitu moc neřeší, v tom je naše šance

Play icon
33 minut

Gabriel Kuchta, Deník N

Bezmála tři roky už působí na českém trhu nový Deník N. „Výsledky zatím předstihují naše plány,“ říká jeho ředitel Ján Simkanič. Podle něj u čtenářů boduje především kvalitní obsah. To je také důvod, proč nyní Deník N a magazín Reportér vytvořily společnou nabídku výhodného předplatného. V rozhovoru se dočtete i o tom, které politické strany si na důkladnou novinářskou práci stěžují a jakou nejlepší radu dostali čeští novináři od slovenských kolegů. S Jánem Simkaničem se léta známe, proto si tykáme. Rozhovor si můžete poslechnout i ve formě podcastu.

Přestože jsi psával různé texty, žurnalistika pro tebe bývala vždy spíše zálibou. Teď je to tvá práce. Překvapil tě ten obor něčím?

Já jsem byl původně bloger a člověk, který se aktivně zajímá o společenské dění a politiku. Ale nikdy jsem nebyl profesí novinář politického typu. To, co obdivuji na svých kolezích, jsou vysoké nároky, které na sebe a svou práci kladou. Nechtějí nikdy pustit ven věci, které nejsou úplně jasné, podložené, dokázané… Místo toho jdou do hloubky, věnují spoustu úsilí tomu, aby si informace ověřili natolik, že za nimi mohou stát. Když to člověk vidí na každodenní bázi, je to docela zážitek.

Jsou na tebe přísní, když něco píšeš ty?

O tom byla velká debata, do jaké míry se má nebo nemá ředitel objevovat na stránkách Deníku N. My jsme si to určili tak, že poslední slovo ohledně obsahu má vždy šéfredaktor. Ten musí mé texty vždy schválit k publikaci. Já to respektuji a rozhodně se nikam netlačím.

Už ti nějaký vrátil?

Ano. Ten text pak obrazně řečeno spadl pod stůl a bylo to správně.

Nad čím jsi přemýšlel, když jsi dostal nabídku, abys zkusil dát dohromady českou verzi Deníku N? Jaká byla pro a proti, když jsi to třeba srovnával se svým předchozím působištěm?

I když jsem dříve pracoval ve vydavatelství se specializovanějším obsahem, k veřejné debatě jsem měl vždy blízko. Když přišla tahle myšlenka, tak se pro mě spojilo hned několik momentů. Zaprvé silná značka Deníku N a jeho příběh na Slovensku – dodnes chovám k lidem, kteří sebrali odvahu a „enko“ založili, velký respekt a obdiv. Zadruhé pak touha dokázat, že to v dnešní době jde, založit nové a solidní médium. Zatím se zdá, že to byl úspěšný pokus, a my jsme příjemně překvapeni.

Dobrý obsah prodává

Na jaře 2018 jste začali chystat projekt nového deníku. Bylo od začátku jasné, že převezme název od svého slovenského předobrazu?

Zahájili jsme crowdfunding s názvem Nový Deník, což byla z nouze ctnost, protože doména Deník N nebyla volná. S tímhle jménem přišla moje žena a já jsem byl nadšený, že vůbec něco mám, protože vymyslet deníkový název, pro který je volná doména, je sám o sobě nadlidský úkol. Nakonec jsme si během dovolené někde u Rostocku na dálku plácnuli s chlapíkem, který tu doménu vlastnil.

Slovenští kolegové poskytli redakční systém, ale také kompletní vydavatelské know-how. Jaká jejich rada se ukázala v průběhu těch tří let jako vůbec nejužitečnější?

Podpořte Reportér sdílením článku